چکیده:
از دغدغه های اصلی کشورهای در حال توسعه قرار گرفتن در مسیر توسعه و توسعه یافتگی است . عدم رشد اقتصادی ، فقر و فقدان پاسخگویی ، فساد و عدم حاکمیت قانون ازجمله چالشهایی است که این کشورها با آن مواجه اند.از سوی دیگر مطالعات توسعه و آمارهای سازمانهای جهانی بیانگر آن است که از مهمترین عوامل رشد و توسعه کشورها، «حکمرانی خوب» است. چنانکه حکمرانی خوب را بنیان توسعه خوانده اند. مقاله پیش رو ضمن مروری بر ادبیات حکمرانی، با جمع بندی تعاریف حکمرانی و با نگاهی تازه به بازخوانی این مقوله می پردازد. در این راستا با بهره گیری از مفهوم «تصمیم گیری» به عنوان جوهره حکمرانی ، سه ویژگی اصلی حکمرانی خوب یعنی « کارایی » ، « اثربخشی» و « تعادل» مطرح می گردد. الگوی پیشنهادی با رهیافتی فرایندی – غایتمندانه ، حکمرانی خوب را سیستمی متشکل از ویژگیهای فرایندی(ابزاری)و غایتمندانه(ارزشی) در تمام حوزه های اداری ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی معرفی می نماید که می بایست انواع نهادهای نظام سیاسی بنابر موقعیت هرکشور در ایجاد آن نقش ایفا نمایند. به سخن دیگر توسعه حاصل تعادل و روند افزایشی کارایی و اثربخشی است . با بکارگیری منطق فازی و طراحی سیستم استنتاج فازی ، این امکان فراهم شده است که الگوی مذکور در شرایط واقعی مورد بهره برداری قرار گیرد . با کمک این ابزار ، پژوهشگران ، مدیران و دولتمردان قادر خواهند بود وضعیت حکمرانی کشور را در اوضاع و احوال کنونی شناسایی نمایند و از طریق تغییر در مولفه هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند ، آینده را تحلیل و در راستای بهبود آن تلاش کنند .
Lack of economic prosperity, poverty, unaccountability, corruption, and the marginalization of law are the main challenges faced by developing countries. Studies on development as well as the strategies of world organizations indicate that good governance is the main factor contributing to country development. This article reinterprets the theme of governance and provides three main characteristics of good governance, namely, effectiveness, efficiency, and equilibrium, using the concept of "decision-making". Taking a process approach, the proposed model considers good governance as consisting of procedural components (instrumental) and ultimate components (value-added) in all administrative, economic, political, and social dimensions. This paper has developed a comprehensive model of good governance, using fuzzy logic. Using the same instrument, researchers, managers, and statesmen are able to detect the current status of governance and they can also analyze the future so as to devise the most effective mode of governance accordingly.
خلاصه ماشینی:
در ادبيـات حکمراني نيز به اين موضوع اشاره شده است که حکمراني خوب يک اصطلاح هنجاري اسـت که مي بايست به اقتضاي «بستر»١٨ تعريف شود(٢٠٠٣,Landman) از آنجا که « نظريه حکمراني خوب » از تازه تـرين مباحـث توسـعه در جهـان کنـوني است و ايران نيز مانند هر نظام سياسي ديگر نيازمند درکي عميـق و گسـترده تـر از عوامـل ، مولفه ها و ويژگيهايي است که آن را کارآمد تر و اثربخش تر نمايد ، لـذا پـژوهش حاضـر بـه دنبال تعيين و شـناخت ويژگيهـاي بنيـادين حکمرانـي خـوب مـي باشـد و در ايـن راسـتا در جستجوي الگويي است که بتوان بوسيله آن مشخصـه هـاي حکمرانـي خـوب را در کشـورها ارزيابي و تجويزهاي لازم را بعمل آورد .
پس از توضيحي که در باب ساختار الگو حکمراني خوب بيان شد ، اکنون به خلاصـه 94 اي از تئوريهايي که بعنوان مفروضات اساسي يا زيربناي فکري در طراحـي الگـوي حکمرانـي خوب بکار رفته است ،اشاره مي شود: · چارچوب کلي الگو بر مبناي نظريه عمومي سيستمها · از منظر سياست هنجاري : تقسيم حکمراني به سه بخش دولت ، جامعه مدني و بخش خصوصي و جمع بندي ارزشهاي بشري در چهار مقوله آزادي ، عدالت ، امنيت و رفاه · از منظر ادبيات توسعه : ورود مفهوم تعادل و تناسب بين خواسته هاي مردم و قابليتهاي نظام سياسي ، تئوري تعادل اداره و سياست ، بحث توسعه اداره امور و اداره امور توسعه و توسعه با رويکرد نهادگرايي نوين · از منظر ادبيات حکمراني : توجه بين همگرايي مطالعات و ادغام ويژگيهاي تکراري و مشابه تحت يک ويژگي اصلي · تئوري اقتصاد نهاد گرايي نوين و پـارادايم مـديريت دولتـي نـوين صـرفا در بحـث اداره .
117 Good Governance ١ System ٢ Decision Making ٣ Efficiency ٤ Effectiveness ٥ Equilibrium ٦ Fuzzy Inference System ٧ Economical Dimension ٨ Political Dimension ٩ Economical Liberalization ١٠ United Nations ١١ United Nation Development Programme( UNDP) ١٢ World Bank (WB ) ١٣ European United ١٤ Comprehensive Poverty Reduction and Growth in Vietnam ١٥ Strategy U.