چکیده:
این مقاله به موضوع شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در یک صنعت میپردازد. عوامل کلیدی
موفقیت به آن دسته از عوامل محیطی اطلاق میشود که توجه و ارائه پاسخ مناسب به آن ها برای
موفقیت در یک بازار رقابتی ضروری است . عوامل کلیدی موفقیت ماهیتی مشروط و وابسته به
شرایط دارند. به عبارت دیگر این عوامل برای صنایع مختلف متفاوت بوده و حتی در یک صنعت از
زمانی به زمان دیگر متغیرند. به همین دلیل شناسایی مستمر و ردیابی تغییرات لها یکی از فعالیت-
های ضروری و در عین حال پیچیده و مشکل در بنگاه های اقتصادی به شمار می رود. بطور کلی
برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت دو رویکرد کلی وجود دارد که عبارتند از نظر سنجی از مدیران
و کارشرلسان بنگاههایی که در آن صرنمت خاص مشغول به فعالیت هستند؛ ویا بررسی توانمندیها و
ویژگیهای بنگاههای موفق در یک صنعت (یا بخش صنعت). در این مقاله بر اساس هر دو رویکرد
و با استفاده از چارچوب نظری ارائه شده توسط فرایس و بومگارتنر عوامل کلیدی موفقیت در بخش
بالادستی صنعت نفت و گاز ایران شناسایی و تحلیل شده استهمچنین نتایج این تحقیق با تحقیق
انجام شده در سطح بینالمللی توسط فرایس و بومگارتنر مقایسه و وجوه تشابه و افتراق آن ها مورد
بررسی قرار گرفته است
This article addresses the issue of identifying key success factors in an industry. Key factors
Success refers to those environmental factors to which attention and appropriate response are given
Success in a competitive market is essential. Key success factors are conditional and dependent in nature
They have conditions. In other words, these factors are different for different industries and even in one industry from
They change from time to time. For this reason, continuous identification and tracking of changes is one of the activities -
It is necessary and at the same time complex and difficult in economic enterprises. generally
There are two general approaches to identifying key success factors, which are surveys of managers
And the work of the companies in which the particular industry operates; Or check the capabilities and
Characteristics of successful enterprises in an industry (or industry sector). This paper is based on both approaches
And using the theoretical framework provided by Fries and Bomgartner key factors for success in the sector
The upstream of Iran's oil and gas industry has been identified and analyzed. Also, the results of this research by research
Compared internationally by Fries and Bomgartner Compare and contrast similarities and differences
Has been reviewed
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله بر اساس هر دو رويکرد و با استفاده از چارچوب نظري ارائه شده توسط فرايس و بومگارتنر، عوامل کليدي موفقيت در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران شناسايي و تحليل شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه ) شکل ٢- چارچوب نظري براي شناسايي عوامل کليدي موفقيت (برگرفته از: فرايس و بومگارتنر٢٠٠٨) روش تحقيق پس از جستجوي زياد در منابع و سيستم هاي جامع اطلاعاتي (اعم از مقالات و پايان - نامه ها و گزارشات صنعتي)، اطمينان حاصل شد که قبلا تحقيقي درباره عوامل کليدي 107 موفقيت در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران انجام نشده است .
نظر به اينکه عوامل کليدي موفقيت تابع شرايط زماني و مکاني هستند و نتايج تحقيق انجام شده توسط فرايس و بومگارتنر لزوما نميتواند براي شرکت هاي فعال در بالادستي نفت و گاز ايران معتبر باشد، لذا رويکرد مطالعه اکتشافي براي اين تحقيق انتخاب شد.
com ٤ Exxon Mobil ٥ BP (Bretish Petrolium) ٦ Gazprom ٧ Petrobras ٨ Industry Value Chain ٩ Key Factors of Success (KFS) ١٠ Vasconcellos ١١ Hambrick ١٢ Response ١٣ شرايط حاکم بر يک صنعت را ميتوان با پارامترهايي چون تعداد رقبا و ميزان فعال بودن آن ها در عرصه رقابت ، نرخ تحولات تکنولوژي، سطح بلوغ صنعت ، ميزان دخالت دولت و قدرت چانه زني تأمين کنندگان و مصرف کنندگان (مشتريان ) ارزيابي کرد.
١٤ Thompson ١٥ Grant ١٦ Fries ١٧ Baumgartner ١٨ Kenney ١٩ Generic ٢٠ Kaplan & Norton ٢١ Balanced 22 Response ٢٣ رجوع شود به کتاب Strategy Safari (مينتزبرگ ، ٢٠٠٣).