چکیده:
امروزه برونسپاری در صنعت خودرو هم یک ضرورت اجتنابناپذیر و هم یک مسئله چالشانگیز محسوب میشود، به طوری که برای مدیریت مناسب این مهم، داشتن یک چارچوب جامع ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق سعی شده است که بر اساس چهار سوال اصلی تحقیق برونسپاری شامل "چه چیزی؟ "، "چه شرکتی؟ "، "به چه شرکتی؟ " و "چگونه؟ "، چارچوبی جامع برای برونسپاری در صنعت خودرو از دیدگاه خودروسازان ارائه شود تا بر اساس آن، عوامل موثر بر برونسپاری در این صنعت و نیز ارتباط و نوع اثرگذاری آنها روشن شود. از آنجا که فاز طراحی ماهیت متفاوتی نسبت به فاز تولید دارد، مدلهای متمایزی برای برونسپاری این دو فاز ارائه و طی یک روش کمی و پیمایشی مورد آزمون قرار گرفتهاند. دادهها از طریق پرسشنامه از مدیران و کارشناسان دو شرکت بزرگ این صنعت در کشور، ایرانخودرو و سایپا، اخذ شده و مدلهای ارائه شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری آزموده شدهاند. یکی از مهمترین دستاوردهای این تحقیق این است که "پیمانهبندی" تنها عاملی است که برونسپاری دو فاز طراحی و تولید را از یکدیگر متمایز میکند. علاوه بر این، بر خلاف انتظار، "پیمانهبندی" در تولید اثر معناداری بر "میزان شراکت" نداشته است که به واسطه ساختار متفاوت زنجیره تامین در ایران قابل توجیه است. این مشاهده به نوعی بیانگر علت ضعف نسبی کارآیی در صنعت خودرو در ایران بوده که خود میتواند موضوع تحقیقات آتی در این حوزه باشد.
Outsourcing in the auto industry is currently a necessity and yet a challenging issue for which a comprehensive framework sounds imperative, in order to facilitate managerial decisions. By addressing four main related questions of “What”, “Who”, “To whom”, and “How”, from perspective of automakers, this research aims at providing a comprehensive framework comprising of key influential factors and their interactions. Given the fact that design phase has a different nature from production phase, a separate outsourcing model is provided for each of the mentioned phases; both validated through a quantitative survey research method. Data collection was through questionnaires distributed amongst managers and senior business analysts of the two main Iranian automakers; Iran Khodro and Saipa. Validation of the models was accomplished by structural equation modeling. Among other findings, as one of the key results, it was observed that modularity is the sole differentiating factor of the two phases of design and production. Furthermore, it was unexpectedly observed that modularity has no significant impact on the level of partnership between automaker and supplier. This, however, can be explained by considering dissimilar supply chain structures of the current state of the industry and the norm. This observation can be viewed, to some extent, as one of the potential drivers of inefficiencies in the Iranian auto industry, which can be subject of future researches.