چکیده:
چکیده: مسأله این تحقیق تبیین چگونگی تأثیرپذیری رشته مدیریتدانش از تئوریدانش (یا معرفتشناسی) و ترسیم خط سیر این تأثیرپذیری است. هدف اولیه از طرح این مسأله، ارائه یک مدل مفهومی از تأثیرات تئوریدانش بر مدیریتدانش و بیان قضایا و احکامی است که خط سیر تأثیر را نشان میدهد. برای حل این مسأله و رسیدن به هدف تحقیق، ادبیات مرتبط با مبانی معرفتشناسیِ مدیریتدانشِ موجود مرور شد. با بررسی دقیق مباحث مطرح شده در رابطه با تعریف دانش، طبقهبندی و نحوه تحقق آن، رابطه مستقیم بین معرفتشناسی و مدیریتدانش محرز گردید. با بررسی پارادایمهای موجود در مدیریتدانش و رشتههای مرتبط با آن، رابطه غیر مستقیم معرفتشناسی با مدیریتدانش از طریق پارادایمها و نظریههای مستقر در سایر علوم مرتبط نیز بدست آمد. این روابط کشف شده به صورت 14 قضیه بسیط مطرح و سپس در قالب یک مدل مفهومی ارائه گردید. از ترکیب این قضایاشش قضیه ترکیبی بدست آمد که مسأله تحقیق را تبیین میکند. در نهایت کلیه قضایا در قالب یک قضیه تجمیع شد و در به صورت یک نظریه مقدماتی پیرامون خط سیر تأثیرپذیری مدیریت دانش از معرفت شناسی ارائه گردید. از این مدل میتوان برای بازخوانی و بازسازی نظریههای مدیریتدانش و بسط و گسترش این رشته بر مبنای معرفت شناسیهای رقیب استفاده کرد.
Abstract: The main goal of this article is to explain how the field of Knowledge Management is affected by The Theory of Knowledge (or Epistemology). Moreover, it proposes the rout of this effectiveness. The initial purpose of this statement is to propose a conceptual model showing the effects of the Knowledge Theory on Knowledge Management and expressing the theorems and rules showing this rout of effectiveness. First of all, for achieving the goal of this article, the literature relating to the foundation of Epistemology is reviewed. By a careful review related to knowledge definition, its categorization and its legalization approach, the direct relation between Epistemology and Knowledge Management is cleared. By reviewing the existing paradigms in Knowledge Management and its related fields, the indirect relationship between Epistemology and Knowledge Management is defined. This relation is determined by paradigms and theories embedded in other related disciplines. These extracted relations are discussed in the form of fourteen extensive theorems and then proposed in a conceptual model. Then, six composed theorems are extracted by combining these fourteen theorems. These six theorems can explain the problem statement. Finally, all theorems are integrated in one main theorem. The final theory is proposed in the form of an initial theory expressing the rout of effectiveness of the Knowledge Management from Epistemology. This model can be used for reviewing and reconstructing Knowledge Management theories and extending this field based on other competitive Epistemologies.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، از طريق مشاهده دقيق متون اصلي مديريت دانش روابط مستقيم و غيرمستقيم معرفت شناسي با مديريت دانش استخراج شده و به صورت ١٤ قضيه بسيط مطرح و در قالب يک مدل مفهومي ارائه گرديده است .
رابطه معرفت شناسي، پاراديم ها، نظريه و عمل با اقتباس هازلت و همکاران (٢٠٠٥) دو مقاله توسط شولتز يکي با ليدنر (٢٠٠٢ ,Leidner &Schultze ) و ديگري با استيبل (٢٠٠٤ ,Stabell &Schultze ) در ادبيات مديريت دانش موجود است که در آن گفتمانها و مفروضات نظري مديريت دانش مورد توجه قرار ميگيرد.
شولتز و ليدنر (٢٠٠٢) با بررسي ادبيات موجود در قلمرو سيستم هاياطلاعات، آن دسته از تحقيقاتي که که مرتبط با مديريت دانش بوده است را تحليل کردهاند و بر اساس چارچوب ديتز (١٩٩٦ ,Deetz)، تحقيقاتي که بين سال ١٩٩٠ و ٢٠٠٠ در شش مجلـه معتبـر سيستم هاي اطلاعات منتشر شده بود را در يکي از چهار گفتمان علمي مطرح شده توسط ديتز طبقه بندي کردهاند.
علاوه بر اين نه تنها عرصه عمل مديريت دانش تحت تأثير نظريه هاي آن است بلکه در اين عرصه ظرفيت طرح سؤالات و مسائلي جديد و اساسي وجود دارد که پس از تئوريزه شدن ميتواند موضوعات و مباحث جديدي را در پاسخ به آنها براي معرفت شناسي ايجاد کند.