چکیده:
با گسترش روز افزون نیازهای اطلاعاتی درباره عملیات واحدهای تجاری، ارائه صورتهای مالی به روش سنتی پاسخگوی همه نیازهای استفادهکنندگان نیست. از گزارشگری مالی سنتی به علت ارائه ناکافی ضعفها و قوتهای یک واحد تجاری انتقاد شده است. بر این اساس به منظور رفع نقایص گزارشگری مالی فعلی (سنتی) و افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری، در دهه اخیر، واژه الگوی کسبوکار توسط بسیاری از پژوهشگران در تحقیقات حسابداری و مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی ارزیابی ذینفعان از الگوهای کسبوکار میتواند نقش کلیدی در توضیح و ارزیابی عملکرد شرکت داشته باشد. بسیاری معتقدند که موفقیت یا شکست یک کسبوکار به خاطر الگویست که برای آن در نظر گرفته شده است. به همین علت است که الگوی کسبوکار را بهعنوان یک ساختار واحد برای توضیح مزیت رقابتی و عملکرد شرکت در نظر میگیرند. آنچه اهمیت بالایی دارد این است که الگوی کسبوکار واحد تجاری بدون در نظر گرفتن تمامی گروههای ذینفع و درک روابط بین آنان نمیتواند موجب ایجاد مزیت رقابتی برای واحد تجاری شود؛ بنابراین، ارزیابی ذینفعان واحدهای تجاری از الگوهای کسبوکار نیازمند داشتن اطلاعات مالی و غیرمالی الگوهای کسبوکار است. مشارکت تمامی گروههای ذینفع و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بالقوه آنان در طراحی و اجرای یک الگوی کسبوکار اثربخش، مستلزم پاسخگویی و ارائه اطلاعات مفید واحد تجاری به آنان است. انتظار بر این است که حسابداری از طریق افشای اطلاعات الگوهای کسبوکار بهعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی برای انعکاس نتایج عملکرد، وضعیت مالی و جریانات نقدی واحدهای تجاری و بهبود محتوای اطلاعات حسابداری، بتواند در این خصوص نقش اصلی خود را به شکل صحیحی ایفا کند.
With the increasing need for information about the operations of business units, the presentation of financial statements in the traditional way does not meet all the needs of users. Traditional financial reporting has been criticized for presenting insufficient strengths and weaknesses of a business unit. Accordingly, in order to eliminate the shortcomings of current (traditional) financial reporting and increase the quality of accounting information, in the last decade, the term business model has been used by many researchers in accounting and management research. On the other hand, stakeholder evaluation of business models can play a key role in explaining and evaluating company performance.
Many people believe that the success or failure of a business is due to the model for which it is intended. This is why they consider the business model as a single structure to explain the company's competitive advantage and performance. What is important is that the business model of the business unit can't create a competitive advantage for the business unit without considering all the stakeholders and understanding the relationships between them. Therefore, evaluating business model stakeholders of business models requires having financial and non-financial information of business models. The participation of all stakeholders and the maximum use of their potential capacities in designing and implementing an effective business model, requires accountability and providing useful information to the business unit. It is expected that accounting can play its main role in this regard by disclosing business model information as the most important source of information to reflect the results of performance, financial condition and cash flows of business units and improve the content of accounting information.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس به منظور رفع نقایص گزارشگری مالی فعلی (سنتی) و افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری، در دهه اخیر، واژه الگوی کسبوکار توسط بسیاری از پژوهشگران در تحقیقات حسابداری و مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است.
انتظار بر این است که حسابداری از طریق افشای اطلاعات الگوهای کسبوکار بهعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی برای انعکاس نتایج عملکرد، وضعیت مالی و جریانات نقدی واحدهای تجاری و بهبود محتوای اطلاعات حسابداری، بتواند در این خصوص نقش اصلی خود را به شکل صحیحی ایفا کند.
عامل انگیزشی که سبب بکارگیری مفهوم الگوی کسبوکار در حسابداری شده است را Vishani and Shah Shannon Alex and Suresh Oyerinde Dung Business Model Information Content Timmers Afuah and Tucci; Yip; Osterwalder et al; Shafer et al; Richardson فراهم نمودن اطلاعات مربوطتر به استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری مطرح کردهاند (لیزنرینگ 1 و همکاران، 2012).
در سال 2010، آییننامه حاکمیت شرکتی بریتانیا 10 پیشنهاد کرد که Page Lassini Giunta Singleton-Green Graham - Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) Leisenring Page Melloni UK Corporate Governance Code (UKCGC) مدیران باید در گزارشهای مالی سالیانه خود توضیحی از مبانی مورد استفاده شرکت در ایجاد یا حفظ ارزشهای خود طی یک دوره بلند مدت (الگوی كسبوكار) و راهبرد خدمترسانی و تحقق اهداف شرکت ارائه کنند (شورای گزارشگری مالی بریتانیا، 2010).
مرکز ثقل گزارشگری مبتنی بر الگوی کسبوکار، گزارش ارزشآفرینی واحد تجاری بوده و حسابداری بهعنوان طرف سوم باید بتواند به این وظیفه خطیر خود یعنی ارزش Beyer To Manipulate Performance Reports Marton and Wagenhofer Manipulation Proper Measurement Model Penman Brougham آفرین بودن یا نبودن فعالیتهای واحد تجاری و استفاده مؤثر از منابع یا سرمایههای در اختیار بهطور جامع بپردازد.