چکیده:
تحول در حوزه آموزش معماری، تبدیل آن از نظام استاد-شاگردی به نظام مدرسهای و جدا شدن حوزۀ نظر و عمل معماری و آموزش این دو حوزه، پیچیدگیهایی را از جمله نحوه تأثیرگذاری و بازیابی دانش معماری در فرآیند طراحی و عمل معماری ایجاد میکند. در این زمینه پژوهش حاضر تأثیر ابزار کاریکاتور را جهت افزایش تأثیرگذاری حوزه محدودی از دانش معماری در شکلدهی به اثر معماری بررسی میکند و با فراهم آوردن مقدمات لازم روش استفاده از این ابزار را تدوین مینماید. روش کلی انجام پژوهش در گام اول مبتنی است بر تحلیل و تفسیر منطقی بر پایه منابع کتابخانهای که به شکل عمده معطوف به حوزههای طراحیپژوهی، شناخت کاریکاتور و روانشناسی یادگیری با رویکرد شناختی است. در گام بعدی، روش آموزشی حاصل از مطالعات کتابخانهای، در قالب طرح یک مطالعه میدانی به روش شبهتجربی بر روی دو گروه 15 نفره از دانشجویان ترم اول معماری دانشگاه شهید بهشتی با ارائه سه نکته آموزشی از درس سازه مورد آزمون قرارمیگیرد و در نهایت به این نتیجه میرسد که استفاده از ابزار کاریکاتور بهدلیل قابلیتهای بهسزای آن در فرآیند توجه و پردازش اطلاعات، با بالابردن میل به بسط تصویری اطلاعات، زمینهساز تجربه معناداری است که به غنای طرحوارههای تصویری ذهن طراح میانجامد و آموزهها و دریافتهای حاصل از آن، در ذهن ماندگار میشوند و به شکلی مؤثر در فرآیند حل مسئله حضور مییابند.
Due to the separation of the theoretical and practical domains of architecture, instruction in these two domains is accomplished separately in many areas. This separation causes some complexities, the most important of which is the relationship between these two domains, specifically the effectiveness and retrieval of architectural knowledge in the process of architectural design and practice. Clarification of the process of design involves the architects, at the beginning of the design process, to adhere to a rather simple solution which Darke calls “primary generator”. One of the basic characteristics of primary generator is its figurative and pictorial identity. It is constantly accompanied with a kind of process for shaping the work which depends on the mental imagination of the designer in the first step. Then, the designer visualizes the resulting pictures through some manuscripts. Based on such approach, the theoretical concepts find visual evidences in the domain of architecture. Essentially, if an architect is not able to find a visual and architectural evidence for his mental concepts, those concepts will remain in the verbal frame or as concealed thoughts and will not enter the domain of architecture. As a consequence, the more the presentation of the pictorial dimension of the theoretical information increases, the more its identity will approach the structure of primary generator and hence, the probability of the retrieval of information will be raised with the power of mental imagination of the designer. Nowadays, theoretical instructions in the fields of art and architecture are transferred from the printed knowledge, mainly in a linear and unidirectional form; or it is done through a textbook. Considering the fact that textbooks are frequently used, this study attempts to take a new step to promote and experience caricature as one of the effective and helpful instruments in the domain of architectural expression. It also endeavors to develop a pattern for educational textbooks by utilizing caricature because it seems that based on the factors influencing learning in terms of cognitive approach, the art of caricature has many capabilities in the process of learning and transformation of learning. For this purpose, first coherent studies compatible with the main research question were done mainly focusing on design research, visual knowledge, caricature recognition and specifically, psychology of learning in cognitive approach. Then, through logical analysis and conformation of the unique characteristics of caricature to the process of learning, the recommended method was presented as a textbook. In the next step, the theoretical foundation and the instruction method obtained from library studies were tested through a quasi-experimental field study. The participants were two homogeneous groups of 15 freshmen students of architecture at Shahid Beheshti University who received three instructional points in the subject of ‘structure’ through two methods, i.e. the method recommended by the study and the university routine method. The participants in both groups were asked to take part in the simple design exam, one week after the instruction. The results were evaluated through two methods: one was comparing the recorded verbal and visual information in the textbook exercises section with the information recorded in the final design exam and the other method was evaluation of the success of the recommended method by two experts through measuring the amount of the retrieval and observation of the points related to structure by the participants to refine the obtained results.
خلاصه ماشینی:
در گام بعدي، روش آموزشي حاصل از مطالعات کتابخانه اي، در قالب طرح يک مطالعه ميداني به روش شبه تجربي بر روي دو گروه ١٥ نفره از دانشجويان ترم اول معماري دانشگاه شهيد بهشتي با ارائه سه نکته آموزشي از درس سازه مورد آزمون قرارميگيرد و در نهايت به اين نتيجه ميرسد که استفاده از ابزار کاريکاتور به دليل قابليت هاي به سزاي آن در فرآيند توجه و پردازش اطلاعات ، با بالابردن ميل به بسط تصويري اطلاعات ، زمينه ساز تجربه معناداري است که به غناي طرحواره هاي تصويري ذهن طراح ميانجامد و آموزه ها و دريافت هاي حاصل از آن ، در ذهن ماندگار ميشوند و به شکلي مؤثر در فرآيند حل مسئله حضور مييابند.
با توجه به اينکه از درسنامه و کتب درسي به طور فراگير استفاده ميشود، اين پژوهش تلاش ميکند در راستاي کمک به ارتقاي اين روش گامي نو برداشته و ابزار کاريکاتور را به عنوان يکي از ابزارهاي مؤثر و کمک کننده در حوزه بيان معماري تجربه کند و الگوي درسنامه اي آموزشي و يا حداقل کمک آموزشي را به کمک کاريکاتور تدوين نمايد؛ چراکه به نظر ميرسد، براساس عوامل مؤثر بر فرآيند يادگيري با رويکرد روان شناسي شناختي، هنر کاريکاتور واجد قابليت هاي بسياري در فرآيند يادگيري و انتقال يادگيري است .
بر اين اساس در گام اول مطالعاتي منسجم متناسب با سؤال محوري پژوهش و به شکل عمده معطوف به حوزه طراحيپژوهي، مبادي سواد بصري، شناخت کاريکاتور و به ويژه روان شناسي يادگيري با رويکرد شناختي انجام شد و با تفسير و تحليل منطقي و انطباق ويژگيهاي منحصربه فرد کاريکاتور با فرآيند يادگيري، روش پيشنهادي پژوهش در قالب يک درسنامه آموزشي تدوين گرديد.