چکیده:
جامعه امروز، جامعه سازمانی است و انسان عصر حاضر در جامعه ای زندگی می کند که تحت سیطره سازمان هاست. ضرورت داشتن جامعه سالم و بالنده، داشتن سازمان های سالم و پویا است.
این تحقیق درصدد تبیین ابعاد و مولفه های سازمان سالم به منظور طراحی وتبیین مدل سازمان سالم و شاخص های سنجش آن است. از اینرو با بهره گیری از روش داده بنیاد متنی در ادبیات، مفاهیم ومقولات را احصاء و با کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) به استخراج ابعاد و مولفه های سازمان سالم پردخت. به منظور تائید اعتبار ابعاد و مولفه های به دست آمده، این ابعاد و مولفه ها در مراحل سه گانه اجرای دلفی و در یک پنل ۲۵ نفره ازخبرگان، مورد سنجش قرار گرفت وبا اطمینان بیش از ۹۵% درصد موردتائید قرار گرفت. پس از آن پرسشنامه حاوی ۱۷۰ سوال پیرامون ابعاد سازمان سالم و مولفه ها در بین جامعه آماری توزیع گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای ای- ماووس و لیزرل، در تحلیل مسیر نهایی و تحلیل عاملی تائیدی تمامی ابعاد و مولفه های مدل با اطمینان بالای ۹۵% مورد تائید قرار گرفتند. نتایج حاصله اثرات مستقیم و غیر مستقیم ابعاد و مولفه ها را بر روی سازمان سالم نشان داد، ضمن آنکه بار عاملی تمامی ابعاد و مولفه ها: (رهبری جامع، فرهنگ مثبت، محیط کاری پویا، نیروی انسانی توانمند والهام بخش وموفقیت پایدار، پاسخگویی، کیفیت خدمات، رضایت ذی نفعان و نیز اعتماد عمومی) مثبت بوده و مقادیرT بدست آمده بزرگتر از ۲ و رابطه معنی داری آنها با سازمان سالم تائید گردید.
خلاصه ماشینی:
بعد از دهه ٩٠ دامنه تحقيقات در اين حوزه بطـور قابـل تـوجهي گسـترش يافتـه اسـت بـه ويـژه زمانيکه مفاهيمي چون ظرفيت سازمان، سلامت سازماني ، سلامت محيط کـار٣، سـلامت شـغلي و 4 سازمان سالم ٥ وارد عرصه پژوهش هاي علوم اجتماعي ومـديريت شـده اسـت .
در اين سازمان رضايت و سلامت کارکنان ( فيزيکي ، فکـري و اجتمـاعي )در سـلامت سازماني بسيار مهم بوده ، چرا که زمينه را بـراي بهبـود عملکـرد سـازمان فـراهم مـيسـازد ( آلمـن ، 3.
چرا که سازمان فراتر از افراد قرار دارد و ميبايست وظايف خود را با ديگـران و از طريـق بـر قراري ارتباطات موثر به منظور دستيابي بـه اهـداف مشـترک انجـام دهـد، بنـابر ايـن سـازمان سـالم موجب بهبود و ارتقاي سلامت اعضايشمي گردد(هانسـيلد، ٢٠٠٣).
وي مدل خود را تحت عنوان " ارزيابي رهبري سازمان "٦ نامگـذاري کـرد و بـا بسـط و توسـعه روابط در سازمان ، شش جزء کليدي را پايه و اساس سازمان سالم قرار داده است .
پاسـخگويي، کيفيت خدمات، رضايت ذي نفعان و اعتماد عمومي از معيارهاي سنجش سازمان سالم است .
Organizational Health,New DirectionsProventive Solutions .
Organizational Health : A new perspective on Performance Improvement?.
The Healthy organization a Revolutionary Approach to people & Management,(٢nd ed) London: Kogan Page.
organizational Health: a unique 12Factor,4-tier research based Model Fonner, L.
public school : the interrelationship between Organizational health and innovativeness and between Organizational health and staff characteristic Journal of research and Development in education .
The advantage: Organizational Health model ,Simple wisdom for Organizations.
Journal of research and Development in education .