چکیده:
سازمانها همگام با گذر عمر خود بهطور چشمگیری تغییر میکنند. این تغییرات بهنوبة خود میتواند عامل ایجاد تغییراتی دیگر در فرهنگ و یا فضای سازمانی باشد. هدف این مطالعه بررسی رابطه میان فضای اخلاقی همگام با مراحل مختلف دوره حیات شرکت است. این پژوهش بر آن است که بررسی نماید، کدامیک از گونههای فضای اخلاقی در هر یک از مراحل چرخة حیات شرکت نقش پررنگتری را ایفا میکنند. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای حضور یافته در دهمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری در سال 1391 هستند که با استفاده از دو روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی، 16 شرکت فعال و مشهور در صنعت حفاری به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. بدین منظور پس از بررسی وضعیت نرمال بودن دادهها از طریق آزمون کلموگروف- اسمیرونوف و جهتگیری ناپارامتریک یافتهها، بیانگر آن است که بین انواع فضای اخلاقی و مراحل عمر شرکت رابطه معنیداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که شرکتها در مرحله معرفی و رشد، به فضای اخلاقی توجه و استقلال نگرش بیشتری داشتهاند و زمانی که وارد مرحله رشد میشوند دنبال شایستگیهای بارز هستند و فضای اخلاقی بر معیارهای چون: خیرخواهی، علاقه صادقانه به رفاه و سعادت همدیگر، حداکثرنمودن نفع شخصی و مجموعه اصول اخلاقی خوب و ملاحظشده تأکید دارد. در شرکتهای بالغ، فضای اخلاقی قوانین و ضوابط حرفهای برون سازمانی نقش پررنگتری دارد. در نهایت میتوان گفت که شرکتهای در حال افول، بیشترین همسویی و تجانس را با فضای ابزاری دارند.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور پس از بررسي وضعيت نرمال بودن داده ها از طريق آزمون کلموگروف - اسميرونوف و جهت گيري ناپارامتريک يافته ها، بيانگر آن است که بين انواع فضاي اخلاقي و مراحل عمر شرکت رابطه معني داري وجود دارد.
گرچه مطالعات متعددي به بررسي رابطه ميان مراحل دوره عمر سازمان بـا فرهنـگ سـازماني و همچنين با فضاي سازماني پرداخته است و نشان داده اند که در هر مرحله از چرخه حيـات ، شـرکت با مسائلي منعکس از سطوح ارزشي ، راهبردي و عملياتي مواجه مي شود و اين امر فرهنگ و فضاي سازماني خاص خود را طلب مي کنـد (بـلاک ، ۲۰۰۸؛ وينبرگـر۶، ۲۰۱۰)، بـا ايـن وجـود، مـدارک تجربي حمايت کننده اي دال بر اينکه ، فضاي اخلاقي همگام بـا چرخـه حيـات سـازمان در صـنعت 1- Belak 2- Lester & et al.
کانون فراکافت جهاني محلي فردي توجه ابزاري توجه قوانين و ضوابط قوانين و رويه هاي درون استقلال حرفه اي برون سازماني سازماني شکل ۳- گونه شناسي تجربي فضاي اخلاقي سازمان مارتين و کالن ، ۲۰۰۶) 1- Laws and Professional Codes 2- Company Rules and Procedures ۱۵۷ ۳- روش شناسي تحقيق اين پژوهش از نظر هدف کاربردي ، از نظر زماني گذشته نگر، از نظر کنترل متغيرها پيش بـين و از جنبه عمليات داده پردازي توصيفي - همبستگي است .
/۳۲ ۲/۲۶ قوانين و رويه هاي درون ۰/۰۰۰۱ ۲۹/۲۵ ۳/۳۱ ۰/۱۷ ۳/۳۲ سازماني قوانين و ضوابط حرفه اي ۳/۳۶ ۰/۲۱ ۳/۴۶ برون سازماني مطابق جدول (۶) رابطه معني داري بين انواع فضاي اخلاقي و مرحله بلـوغ شـرکت وجـود دارد (=P).