چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی پدیده سکوت کارکنان در ارتباط با مدیر مستقیم و فهم علت آن در یک سازمان دولتی انجام شده است. کارکنان، با وجود فرصتهای ارتباطی متعدد در سازمان، از بیان نظرات خود به مدیر امتناع میکنند. برای بررسی علت پدیده سکوت سازمانی، از روش تحقیق آمیخته بهره گرفته شده است. نخست بر اساس نمونهگیری نظری، مصاحبههای عمیق با 13 نفر از کارکنان انجام شد و علت سکوت در ارتباط بین فردی مورد تحقیق قرار گرفت و با استفاده از روش تحلیل تماتیک، مصاحبهها تحلیل شدند. مشارکتکنندگان، علت اصلی را نحوه برخورد، نگرش و رفتار مدیر عنوان کردند که در نهایت سبک رهبری آمرانه مدیر به عنوان علت اصلی، شناسایی شد. سپس برای تأیید دادههای کیفی، پرسشنامه های محققساخته رهبری آمرانه و سکوت سازمانی بین نمونه 103 نفری از اعضای سازمان توزیع شد. روایی صوری، سازه، محتوی و پایایی ابزار سنجش تأیید شد؛ دادهها، مدل را مورد برازش قرار دادند و آزمونهای همبستگی، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج آزمونها حاکی از آن بود که سبک رهبری با سکوت کارکنان در سازمان رابطه مثبت و معنیدار دارد. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت بهبود شرایط مطرح شد.
This study aims to explain employee silence in connection with their direct manager in a governmental organization. Although target organization, has numerous opportunities for communicating, employees prefer remain silence and don’t tell opinions to their direct manager. In order to explore the reason, mixed method was used. First, qualitative data was gathered through in-depth interviews with 13 employees by using theoretical sampling, then coding paradigm and propositions were developed. The main reason was investigated in interpersonal communication. Participants, mentioned their manager's behaviors and attitudes is the reason. In one word manager’s autocratic leadership style was identified as the main cause. Then, to confirm the qualitative data, the researcher questionnaires distributed between samples with the number of 100 person. Validity, reliability and model fit was verified. Then with correlation, regression and structural equation model, the data were tested. The results show that autocratic leadership style effects employee silence positively. Quantitative results, confirmed and completed qualitative results.
خلاصه ماشینی:
در شرايطي که سازمان هاي مدرن دنبـال مـديريت دانـش و تسـهيم اطلاعاتنـد، عـدم توجـه بـه سکوت سازماني مسئله ساز خواهد شد، اما به دليل جديدبودن مفهـوم سـکوت سـازماني در ادبيـات تحقيق و پيچيده بودن اين رفتار خاموش ، نه تنها مطالعات کمي در اين زمينه انجام شده است بلکـه ، به جرأت مي توان گفت در جوامع صنعتي ايران نيز به آن توجهي نشده اسـت .
در اين راستا پرسش تحقيق تدوين شد: ١- چرا با وجود فرصت هاي ارتباطي ، در ارتباط کارکنان با مديرشان سکوت سـازماني حـاکم است ؟ ادبيات تحقيق سکوت سازماني پديده اي است مخرب ؛ هر چند برخي محققين آن را مخالف آواي سـازماني ٢ و به بياني وقتي صحبتي انجام نشود، تلقي مي کنند و يا به معني بي حرفي در مقابل بيان .
آنهـا کـه رابطه هويت سازماني را با سکوت سنجيده انـد، از پرسشـنامه سـکوت وکـولا بهـره گرفتـه انـد و بـه کمک ضريب همبستگي پيرسون ارتباط معني دار دو متغير مذکور را مورد تأييد قرار داده اند و هـر يک از مؤلفه هاي مؤثر هويت سازماني را بـا آزمـون فريـدمن رتبـه بنـدي کـرده انـد.
به دليل آنکه اين پژوهش از دو بخش کيفي و کمي تشکيل شده است ، نخست براي شناسـايي عوامل اصلي سکوت کارکنان با مدير مستقيم ، پرسش هايي عميق با ١٣ نفر از کارکنان انجام شد و از مصاحبه هاي آنها مدل کمي براي تأييد داده هاي کيفي و امکان تعميم دهي ، تدوين گشت .
پرسش پژوهش در بخش کيفي : • چه عاملي موجب سکوت کارکنان در ارتباط با مدير مستقيم شان مي شود؟ فرضيه هاي بخش کمي تحقيق : • رهبري آمرانه و سکوت سازماني رابطه مثبت و معني دار دارد.