چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل رفتار مطلوب مدیران و رهبران در پیادهسازی موفق سیستم مدیریت عملکرد در سازمانهای دولتی انجامگرفته است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و ازطریق تحلیل تم مصاحبههای 16 نفر از مدیران و کارکنان ستاد وزارت نیرو انجام گرفت که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شده بودند. در نتیجه تحلیلهای این پژوهش، چارچوب رفتارهای مطلوب مدیران در پیادهسازی موفق سیستم مدیریت عملکرد کارکنان در 109 مفهوم طبقهبندیشده در قالب 14 تم فرعی و 4 تم اصلی شناسایی شد. همچنین "بروز رفتارهای نمود قابلیتهای مدیریتی، نگرش مثبت مدیران در سیستم مدیریت عملکرد، تعهد عملی مدیران به اجرای سیستم مدیریت عملکرد، اقدامگرایی در استفاده از نتایج سیستم مدیریت عملکرد" و چارچوب رفتارهای مطلوب رهبران در پیادهسازی موفق سیستم مدیریت عملکرد کارکنان در 57 مفهوم طبقهبندیشده در قالب 10 تم فرعی و 3 تم اصلی شامل "توانمندسازی روانشناختی کارکنان، نفوذ اجتماعی، رهبری مبتنیبر تفاوتهای فردی" شناسایی شد. ارزیابی و تقویت این ابعاد میتواند به سازمانهای دولتی ایرانی در پیشگیری و یا حل بخشی از مسائل و مشکلاتی که در اجراییکردن این سیستم دارند، کمک موثری نماید.
The purpose of this study is identifying the desirable behaviors of managers and Leaders in the successful implementation of employee performance management in public sector. Qualitative research method and 16 Semi-structured interviews with staff managers and employees of Ministry of Energy were applied. Interviewees were selected by snowball sampling method. As a result of analysis, the framework of desirable managerial behaviors is classified in 109 concepts, 14 sub themes and 4 main themes. "Manifestation of managerial capabilities in behaviors, managers’ positive attitudes toward performance management, managers’ commitment to performance management application and action orientation in using performance management results", also leadership desirable Behaviors’ framework are categorized in 57 concepts, 10 sub themes and three main themes included "Psychological Empowerment of Employees, Social Influence and Individual-Based Leadership". Evaluation and reinforcement of these behavioral factors could help public organizations to prevent or resolve some issues in implementing employee performance management.
خلاصه ماشینی:
سازمانهاي زيادي به استفاده از سيستم مديريت عملکرد روي آوردهاند، ولاي ارا علايربام هزينههاي زيادي که صرف حوزه طراحي سيستم، ساختار و فناوري ميکنناد، هماه ساازمانهاا باه يکميزان در استفاده از اين ابزارها موف نباوده و نتوانساتهاناد از تماام مزايااي آن اساتفاده کنناد؟ تحقيقات اخير نشان داده است که پاسخ به ايان ساؤال ريشاه در عوامال رفتااري٤ دارد کاه ابلا سازمانها در مرحله طراحي، پيادهسازي و توسعه سيساتم ماديريت عملکارد از آن بافال مانادهاناد (/1).
باتوجهبه خلأ ذکرشده، هدف پووه حاضر اين است که با استفاده از روش کيفي به شناسايي مهمترين ابعاد رفتارهاي مديران و رهبران در پيادهساازي موفا سيساتم مديريت عملکرد بسردازد و ار وبي ارائه کند که سازمانهاي دولتي ايراني بتوانناد باا اساتفاده از 1.
باتوجهبه اينکه اين پووه قصد دارد که رفتارهاي مطلوخ مديران و رهبران در پيادهسازي موف سيستم ماديريت عملکارد کارکناان در يکاي از ساازمانهااي دولتاي اياران را شناسايي و تحليل کند و ازآنجاکه پووهشهاي قبلي ار وخ قابلپذيرشي براي ايان منظاور ارائاه نميدهند و باتوجهبه نوينبودن تحقيقات دربارة اينگونه رفتارها بهخصوص در سازمانهاي دولتي ايران لزم است درک لزم از پديده موردنظر با انجام پاووه کيفاي باه عمال آياد، لاذا تصاميم 1.
اک ر مصاحبهشوندگان در مواجهه با اين سؤال که رفتارهاي مديران ه ويوگيهايي بايد داشته باشد تاا سيستم مديريت عملکرد موف اجرا شود؟ به مفاهيمي اشاره ميکردند که ميتوانست بهعناوان تام حائز صالحيتهااي لزم باراي تصادي پسات ماديريت درنظار گرفتاه شاود و در آن ماديران باا رفتارهاي مديريتي خود نشان ميدهند که صلحيت احراز پست مديريتي را داشتهاند و ساازمان در انتياخ آنها شايستهسالري را رعايت کارده اسات.