چکیده:
مقالۀ حاضر میخواهد دریابد در شرایط پرتغییر و نامتعین اقتصادی و اجتماعی چگونه جوانان گذار به ازدواج را مدیریت و راهبری میکنند. نیز مطالعه به دنبال آن است تا از پس دریافت راهبردهای جوانان در مدیریت ازدواج دریابد که آیا آنچنان که گیدنز[1] میگوید، راهبرد و برنامه، ویژگی عصری جوانان امروز شده است یا آن گونه که لِکّاردی[2] مطرح میکند، اساساً عصر تجربۀ راهبرد و برنامه، «بهسرآمده» مینماید. دادههای حاصل از 21 مصاحبۀ نیمهساختاریافته با زنان و مردان جوان مجرد و متأهل در سطوح سنّی و طبقاتی مختلف، در این مطالعه با روش کیفی مورد تحلیل مضمونی قرار میگیرند. مطالعه مطرح میکند که انواع راهبردهای جوانان در مدیریت ازدواج، راهبردهای فعالانه، منفعلانه، منعطف، و یا ترکیبی از آنها است. نیز بهکارگیری انواع و ترکیبی از راهبردهای مختلف و منعطف در مدیریت ازدواج آشکار میسازد که هر فرد، متناسب با موقعیت و نیز منابعِ در اختیار، انطباق و انعطافپذیریِ مخصوص به خود را رقم میزند و از این بابت رویّهای خاص خود در مدیریتِ موقعیت ابداع میکند؛ امری که میتواند نشانۀ فردی شدن بیشتر مدیریت ازدواج باشد. این البته در حالی است که مدیریت ازدواج همچنان تحت تأثیر متغیرهای ساختاری مثل جنسیت و طبقه است. مطالعه نشان میدهد که هرچند گیدنز برنامهریزی راهبردی زندگی را به عنوان جهانبینی مسلّط عصری میداند و زندگی در جامعۀ پرمخاطره را به معنای زندگی با نگرشی حسابگرانه معرفی میکند امّا چنین تسلطی از برنامهریزی حسابگرانه در کنشهای جوانان و در مدیریت ازدواج مشاهده نمیشود. نیز مطالعه، درست بر خلاف لِکّاردی که زندگینامه را امری در حال ساخته شدن به وسیلۀ آزمون و خطا میداند و اجرای آن را در متن و مسیری کاملاً نامتعین و پیشبینیناپذیر و فاقد اهداف روشن فرض میکند، بیان میدارد که جوانان همچنان چشماندازهای روشنی در زندگی دارند. بدین ترتیب جوانان نه آنچنان حسابگرانه رفتار میکنند و نه ایدۀ برنامهریزی و راهبرد را یکسره به دور میریزند.
[1] Anthony Giddens
[2] Carmen Leccardi
This qualitative study aims to investigate how Iranian youth manage their transition to marriage in facing uncertain circumstances. It suggests that youth use active, passive, and flexible strategies to manage their marriage. It also points out that, in an adaptable and flexible way, they devise their management procedures based on their situation and available resources. This implies that marriage management is becoming more individualized. However, it is still influenced by structural variables such as gender and class. While Giddens views life planning as the dominant modern worldview and introduces life as a meaningful living with an accounting attitude the current study finds that such mastery of accounting planning is not evident in youth marriage management. In comparison to Leccardi, who believes that biographies are created by trial and error and that life takes a vague and unpredictable path with no specific objectives, this study claims that youth still have bright insights into their lives and behave based on planning and strategy.
خلاصه ماشینی:
-,+%۲۳۴۵ ۱۱ ۶s۷!-۵۸!۹s:%۲۲۳!۱s=s[ ۰)۳!s]۳// ۰۲%sمجلۀ مطالعات اجتماعی ایران ، دورۀ چهاردهم ، شمارۀ ٣، پاییز ١٣٩٩: ۲٦-۵٣ ۲۶ جهان بینی مسلط عصری می داند و زندگی در جامعة پرمخاطره را به معنای زندگی با نگرشی حسابگرانه معرفی می کند اما چنین تسلطی از برنامه ریزی حسابگرانه در کنش های جوانان و در مدیریت ازدواج مشاهده نمی شود.
نیز کرتسوس (۲۰۱۰: ۳۹) اشاره دارد که جهانی شدن جوانان را مجبور ساخته است مسئولیت بیشتری را برای _______________________________________________________ ۶s*۰%/۵s۳/s =s‘*%۱ ۳-۵s۳/’:۳۰!۱۵۳%) »s“ !۱’{۳-۳۰s*۸۱۱”۳*۲ ÷s‹۳*%!۲ s‹%**۱ ۳۰%۱s،۰۳-۱۸۱-s[۳”‹ s!*,؟s!s؛ s*(- ]s؟sـ s“ ۰ *۲s]۸-۵ **۳۰s s۸)s۸۸- s ۲۸ s تجربیاتی که در بازار کسب می کنند بپذیرند و مستمرا دلالت ها و عواقب کنش های خود و تجربیاتشان را بسنجند و در نتیجه ، علی رغم باقی ماندن خطوط سنتی نابرابری ، در روبه رو شدن بازاندیشانه با شرایط کار، خود را عامل ساختن آیندة خود بینگارند، و حسی از اینکه خود به تنهایی مسئول اعمال خود و عواقب آن در بازار کار هستند، بیابند.
نتیجه گیری مطالعة حاضر مطرح می کند که راهبردهای اصلی جوانان در مدیریت ازدواج ، تحت تأثیر گذار کندرو و تندرو و نیز بلندمدت گرایی و کوتاه مدت گرایی در گذار، شامل طیفی از «برنامه ریزی کامل »، «انعطاف و بازاندیشی »، و «فقدان برنامه ریزی » است .
s!%s!%- /,s%s ›s=s؟s*(- ]s!s!*,؟ sHandbook of youth and young adulthood: new perspectives and!*,؟ s.
s ۵۲ s ,Young People :sA New Youth?؛ =s --۳%*‘s%!%{,s!( ]s% //۳[ Generations and Family Life.
s ۵۲ s ,Young People :sA New Youth?؛ =s --۳%*‘s%!%{,s!( ]s% //۳[ Generations and Family Life.