چکیده:
دسترسی به زمین برای رفع نیازهای زیستی و سکونتی انسانها یکی از مهمترین دغدغههای جوامع امروزی محسوب میگردد. دسترسی که باید مطمئن، پایدار و متضمن حفظ منابع موجود برای نسلهای اینده باشد. چنین پایداری در مصرف اراضی کشورهای درحالتوسعه کمی کمرنگتر دیده میشود. سیستم مدیریت اراضی در ایران بهعنوان کشوری درحالتوسعه ناپایدار و متضرر از مدیریت متمرکز و تصمیم گیری غیر مشارکتی و فاقد ظرفیت نهادی در سطح محلی میباشد. این شرایط پیامدهای نامطلوبی بر شوراها و شهرداری ها به عنوان نهادهای محلی مسئول در مدیریت اراضی شهری دارد. ایجاد و توسعه ظرفیتهای مناسب در سطح محلی، نه تنها نهادهای را به سمت پویایی بیشتر در مدیریت زمین شهری سوق می دهد، بلکه توانمندی آنها را برای تحقق حاکمیت خوب زمین در سطح محلی ارتقا میدهد. در این راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا ظرفیتهای نهادی را شناسایی و پیشنهاد کند که شوراها و شهرداریها بتوانند به کمک آنها توانمندیهای خود را برای تحقق حکمروایی خوب زمین در سطح محلی افزایش دهند. این تحقیق ماهیتاً کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی است، ابزار گرداوری دادههای پژوهش مصاحبه و پرسشنامه میباشد و برای سنجش آماری متغیرها از مدل اسپیرمن، رگرسیون خطی و مدل تحلیل مسیر استفاده گشت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نهادهای محلی نیازمند ایجاد و توسعهی ظرفیتهای نهادی و ب تبع آن ارتقای تواناییهای خود در حوزههای مالیات، ثبت اسناد و املاک و بروزرسانی بانکهای اطلاعاتی خود هستند.
This fact that centralized urban land management in most developing countries cause local
institutions have no place in decision-making and suffer from the absence of the required
institutional capacity is also there in Iran as a developing country with a petroleum-based
economy. Although Iran has made an effort to move from centralization policy towards
decentralization policy in land management over the past few decades, its urban land
management system still suffers from a lack of proper vision, high centralization, and nonparticipatory
decision-making. As a matter of fact, the top-down centralized planning system in
Iran requires that land and housing policies be managed by central governments, and local and
regional governments (municipalities) are just obligated to implement plans designed in the
national level. To that aim, a governmental institution called the "National Land and Housing
Organization" became the main responsibil in urban land management on behalf of the central
government for implementing some of the objectives for the last forty years and councils and
municipalities are the only executer and obedient of decisions made in the national level:
decisions that are made for the whole country without taking into account the spatial,
geographical, cultural and social differences. Apart from preparing political and governmental
contexts such as decentralization and delegation of authorities to local levels, councils and
municipalities, as local institutions responsible for land management in Iranian cities, should be
able to enhance their institutional weaknesses by creating and developing some capacity. Now,
the question which the present study is going to answer it is that what kind of capacities should
be created or developed by local institutions to improve their abilities for applying good
governance in land management.
Methodology
According to the studied indicators and the