چکیده:
از آنجاییکه دو ویژگی اساسی حرفه حسابرسی خدمت به جامعه و جلب اعتماد عموم مردم میباشد، مسئولیت اجتماعی حسابرسان در ارتقای اعتماد اجتماعی، شفافسازی اطلاعات و اعتمادبخشی به عموم، نقش و مسئولیتی خطیر است. لیکن باتوجه بهاینکه محصول نهایی حسابرسی مورداستفاده سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، تدوینکنندگان مقررات، دولتها و بهطور اعم جامعه هست، برداشت از کیفیت حسابرسی در میان ذینفعان متفاوت است. پژوهشهای پیشین برای تعیین مولفههای موثر بر کیفیت حسابرسی صرفاً گروههای محدود از ذینفعان را مدنظر قرار داده بودند؛ و از طرفی با توجه به شرایط محیطی حرفه حسابرسی در ایران بسیاری از حوزههایی که میتوانند بر کیفیت حسابرسی تاثیرگذار باشند نادیده گرفته شده، این پژوهش با درک این موضوع به دنبال ارتقای سطح اعتماد اجتماعی با شناسایی و رتبهبندی راهبردهای بهبود کیفیت حسابرسی از دیدگاه ذینفعان میباشد. در این پژوهش براساس حوزههای زنجیره تامین گزارشگری مالی و از طریق مصاحبه با ذینفعان کلیدی و به کمک روش دلفی و آنتروپی فازی ذوزنقهای، جنبههای گوناگون کیفیت حسابرسی و رتبهبندی راهبردهای بهبود آن، موردپژوهش قرار گرفتند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. از دیدگاه خبرگان راهبردهایی نظیر" افزایش مسئولیت پاسخگویی مدیران، اعمال نظارت قوی بر فعالیت مؤسسات حسابرسی در جهت رعایت کامل استقلال حرفهای؛ نظارت و مراقبت حرفهای؛ آموزش و کنترل کیفیت، اظهارنظر بر اساس شواهد بدون در نظر گرفتن فشارها، اعمال دستورالعملهای مطمئن برای ارجاع کار و نرخبندی قراردادها بر اساس تعرفه مصوب، افزایش مسئولیت قانونی حسابرسان نسبت به گزارشهای حرفهای، بهکارگیری مدیران مالی متعهد و متخصص، و ...." در راستای بهبود کیفیت حسابرسی از اهمیت ویژهای برخوردارند.
Since the two essential characteristics of the audit profession are serving the community and gaining the public's trust, auditors' social responsibility is important in promoting social trust, information transparency, and public confidence. The end-product of auditing is used by investors, creditors, regulators, governments and the general public, the perception of audit quality varies among stakeholders, and is a multidimensional concept. because previous research has identified only a limited group to determine the factors affecting audit quality and given the environmental conditions of the auditing profession in Iran, many areas that could affect the quality of auditing have been overlooked. This research seeks to enhance this understanding Level of social trust by identifying and ranking auditor quality improvement strategies Is the view of stakeholders .In this study, based on the areas of the financial reporting supply chain and using the Delphi method and the trapezoidal fuzzy entropy, various aspects of audit quality and rating. The strategies for its improvement were studied. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in nature.From the experts' point of view, strategies such as: "increasing the accountability of managers, exercising strong oversight over the activities of auditing firms to ensure full professional independence, supervision and professional care ؛ Training and quality control, evidence-based commenting, applying secure referral guidelines and contract pricing, and strong oversight to prevent job referrals, increasing auditors' legal responsibility for professional reporting, monitoring of the activities of the institutions, committed and independent use of financial managers, "to improve audit quality are of special importance.