چکیده:
صنایعدستی تجسم سه عنصر زیبایی، مهارت و اندیشه بوده و از آنجا که هر فرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید است، میتواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن محسوب شود. فرش دستباف ایرانی در سالهای اخیر دوران افول و رکود را در عرصه رقابتهای جهانی با سایر کشورها پیموده است. بنابراین برای ایجاد زمینههای رقابت، این صنایع نیاز به تحول داشته، البته به نحوی که به ساختار کلی صنایع دستی و ویژگیهای خاص این هنر- صنعت لطمهای وارد نیاید. بنابراین با توجه به ضرورت کارآفرینی در این بخش شناسایی ویژگیهای کارآفرینان به عنوان افراد موفق جامعه، باعث میشود که بتوان این ویژگیها را به منظور ارتقای این روحیه پرورش داد. این مطالعه به شیوهی توصیفی- تحلیلی با شناخت عوامل فردی و روانشناختی موثر بر کارآفرینی به ارزیابی آن در بین بافندگان فرش در شهرستان مهاباد پرداخته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل از SPSS استفاده شده است. بخش اول تحلیل نتایج به همبستگی بین عوامل فردی با روانشناختی پرداخته است. نتایج نشان میدهد که بین این عوامل در نمونه مورد مطالعه همبستگی متوسط میباشد. بخش دوم به تحلیل تفاوتهای بین گروهی در برخورداری از روحیهی کارآفرینی پرداخته است. در این بخش نیز بین گروههای مختلف تفاوت معناداری در برخورداری از روحیهی کارآفرینی وجود دارد.
Craftsmanship is the embodiment of three elements of beauty, skill and thought, and since any handwritten product describes the historical, social and cultural characteristics of the place of production, it can be considered as an important factor in the recognition of culture and civilization. In recent years, the Iranian handmade carpet has undergone a period of decline and stagnation in international competitions with other countries. So, to create a competitive environment, these industries need to evolve, albeit not to the detriment of the overall structure of handicrafts and the specific characteristics of this art-industry. Therefore, considering the necessity of entrepreneurship in this section, identifying the characteristics of entrepreneurs as the successful people of society, makes it possible to develop these features in order to promote this spirit. This study is descriptive-analytic by identifying the individual and psychological factors affecting entrepreneurship and evaluating it among carpet weavers in Mahabad city. Data were collected using a questionnaire and analyzed by SPSS. The first part of the analysis of the results is a correlation between individual and psychological factors. The results show that the correlation between these factors is moderate in the sample. The second part analyzes the differences between groups in having an entrepreneurial spirit. In this section, there is also a significant difference between different groups in having an entrepreneurial spirit.
خلاصه ماشینی:
کارآفريني ، عوامل فردي، عوامل روانشناختي ، صنايع دستي ، فرش دستباف مقدمه صنايع دستي به علت سابقه چندين هزارساله در ايران و تنوع رشته هاي مختلف ، از ديرباز يکي از حرفه هاي مهم ايرانيان به شمار مي رفته است (علي بيگي و قمبرعلي ، ١٣٩١، ٥٩)، در واقع بايد گفت صنايع دستي در طول تاريخ ، تجسم سه عنصر زيبايي ، مهارت و انديشه بوده و هنرمندان خلاق صنايع دستي و آثار و دستاوردهاي حاصل از هنر آنان به مدد ظرفيت ، استعداد و انعطافپذيري ذاتي آنها، همواره مصداق واقعي و بارز اين سه عنصر بوده است (خاموشي ، ١٣٨٧، ٧٤) و از آنجا که هر فرآورده دستي بازگوکننده خصوصيات تاريخي ، اجتماعي و فرهنگي محل توليد خود است ، مي تواند عامل مهمي در شناساندن فرهنگ و تمدن محسوب شود (عليپور و مجنون، ١٣٩١، ١٢٧).
با توجه به مطالب ذکر شده و ضرورت گسترش بازارها جهت توليدات صنايع دستي اين تحقيق در پي آن است تا ميزان برخورداري از عوامل فردي و روانشناختي موثر بر کارآفريني را در بين هنرمندان فرش دستبافت 306 تعيين نمايد.
ابتدا ارتباط عوامل فردي (جنسيت ، سن ، تحصيلات، تجربه کاري) با عوامل روانشناختي (ريسکپذيري، انگيزه پيشرفت و موفقيت ، تحمل ابهام، خلاقيت و نوآوري، پيشگامي ، استقلالطلبي ، خودکارآمدي و مقياس کنترلدروني ، هوشياري کارآفرينانه ، خوشبيني و آيندهنگري) مورد بررسي قرار گرفته است يعني همبستگي بين اين عوامل با استفاده از نرمافزار SPSS در نمونه مورد مطالعه سنجيده شده است .
311 جدول ١: مشخصات شرکت هاي تعاوني فرش دستباف فعال شهرستان مهاباد (رجوع شود به تصویر صفحه) (پورتال فرش دستباف سازمان بازرگاني استان آذربايجان غربي ، ١٣٩١) يافته هاي تحقيق در بخش اول تحقيق همبستگي بين عوامل فردي و روانشناختي مورد بررسي قرار گرفته است .
نتايج اين بخش نشان مي دهد که تفاوت معناداري بين دو گروه (زنان و مردان) در برخورداري از روحيه ي کارآفريني وجود دارد (سطح معناداري براي تمامي عوامل ٠,٠٠٠ مي باشد).