چکیده:
چکیده پارکینگ به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت های شهری نقش عمده ای در کاهش پارک حاشیه ای و روانی ترافیک ایفا می کند. مکانیابی پارکینگها، متاثر از عوامل متعددی است که بررسی همه جانبه این عوامل در توزیع مناسب پارکینگ در فضاهای شهری ضروری است. در این پژوهش، مکان بهینه برای برای استقرار پارکینگ طبقاتی در شهر تبریز و در محدوده های مورد مطالعه مشخص شد و برای این کار از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP و برای انجام محاسبات نیز از نرم افزار EXCEL استفاده شده است. برای انجام این روش، پس از بررسی مبانی نظری و مطالعات اولیه و گردآوری اطلاعات 6 معیار به عنوان معیار نهایی و برتر انتخاب شدند که شامل معیارهای ارزش ملک (زمین)، مراکز جاذب سفر، شبکه های دسترسی، سازگاری، تراکم جمعیت و گره های ترافیکی میباشد. و همچنین بعد از بررسی نظر کارشناسان و صاحبان امر 3 محدوده (A، B،C) برای احداث پارکینگ های طبقاتی انتخاب شد. محدوده A شامل چهار راه ابرسان و فلکه دانشگاه، محدوده B شامل سه راهی ولیعصر و فلکه تختی و محدوده C شامل چهار راه بهار و آخونی می باشد. با توجه به محاسبات انجام شده و وزنهای به دست آمده محدوده A با توجه به مراکز جادب سفر که در این محدوده و اطراف ان قرار دارد به عنوان مکان بهینه برای احداث پارکینگ های طبقاتی شناسایی شد. با توجه به این که در این محدوده پارکینگ غیر طبقاتی وجود دارد می توان از زمین آن برای احداث پارکینگ طبقاتی استفاده کرد.
Abstract Parking as one of the most important urban infrastructure plays a major role in reducing the marginal and psychological park traffic. Locating parking lots is affected by several factors, which is a comprehensive study of these factors in proper distribution of parking in urban spaces. In this research, the optimal location for class parking was established in Tabriz city and in the studied areas. For this purpose, the AHP hierarchical analysis method was used and for calculations, the EXCEL software was used. To do this, after reviewing theoretical foundations and preliminary studies and collecting information, six criteria were selected as the final and superior criteria that included criteria of property value (land), travel attraction centers, access networks, compatibility, population density and nodes Traffic is And also after reviewing the opinion of the experts and owners of the 3 ranges (A, B, C) for the construction of class parking lots. The boundary A includes the fourways of the city and the university's flank, the boundary of B includes the Valliasr and the throne, and the C range includes the four-way spring and chaos. According to the calculations and the obtained weights, range A was identified as the optimal location for class parking constructed according to the centers of the travel jargon in and around this area. Due to the fact that in this non-class parking lot, its ground can be used to build class parking.
خلاصه ماشینی:
تصميم گيري براي مکان يابي پارکينگ هاي طبقاتي با استفاده از مدل تحليل سلسله مراتبي ( نمونه موردي کلانشهر تبريز ) سيد ميديا لطيفي ١*، ابوالفضل کماري قديم ٢ ١-دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي شهري دانشگاه تبريز، تبريز، ايران ٢-دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي شهري دانشگاه تبريز، تبريز، ايران midia1372latifi@gmail.
در اين پژوهش ، مکان بهينه براي براي استقرار پارکينگ طبقاتي در شهر تبريز و در محدوده هاي مورد مطالعه مشخص شد و براي اين کار از روش تحليل سلسله مراتبي AHP و براي انجام محاسبات نيز از نرم افزار EXCEL استفاده شده است .
با توجه به محاسبات انجام شده و وزن هاي به دست آمده محدوده A با توجه به مراکز جادب سفر که در اين محدوده و اطراف ان قرار دارد به عنوان مکان بهينه براي احداث پارکينگ هاي طبقاتي شناسايي شد.
پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگ هاي عمومي را از چهار ديدگاه فاصــله از مراکز ســفر، فاصــله از معابر، ارزش ملک و کاربري هاي مناســب را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و معيارهاي انتخاب شده را با استفاده از جفت مقايسه تحليل سلسله مراتبي ( AHP ) در نرم افزار Expert choice نظر ســـنجي و وزن دهي کردند و بعد از آماده کردن لايه هاي اطلاعاتي در محيط GIS و با ماژول Raster calculator اين معيارها با يکديگر ترکيب شده و همزمان وزن محاسبه شده را از طريق فرايند تحليل سلسله مراتبي به لايه ها اعمال کرده و در نهايت مکان هاي مناسب براي احداث پارکينگ هاي شهري را به دست اوردند.