چکیده:
زمینه و هدف: از دیدگاه اسلامی، منشأ تمام حقوق انسان، خدای متعال است و اگر خداوند و رابطه انسان با خدا در نظر گرفته نشود، به لحاظ عقلی نمیتوان هیچگونه حقی را برای انسان بر انسان دیگر اثبات نمود. کرامت انسانی همان نقطه عطفی است که در پرتو آن میتوان حقوقی را بر انسان در نظر گرفت و او را منشأ برخورداری از حق و تکلیف دانست.
مواد و روشها: روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی ـ تحلیلی است.
ملاحظات اخلاقی: ملاحظات اخلاقی مربوط به نگارش متون و نیز ارجاعدهی به منابع رعایت گردید.
یافتهها: نتیجه بررسی عقلی کرامت انسانی آن است که از منظر حکمت متعالیه نیز کرامت ذاتی انسان که تنیده در ساختار انسانی است، وصفی دارای منشأ وجودی است. ازاینرو، از منظر فلسفی، منزلت، شرافت و خیریت وجود انسان در نظام هستی، امری برجسته و متعالی نسبت به سایر موجودات است که خالق کریم، این صفت را برای وجود انسان جعل نموده است. والایی و برتری ویژه انسان، امری است که بهتبع وجود او، دارای اصالت، خیریت و مجعولیت بالذات است. علم و عقلانیت، ایمان و عمل صالح از مهمترین مؤلفههای کرامت اکتسابی در انسان هستند.
نتیجهگیری: با بررسی انواع کرامت ذاتی و اکتسابی و مؤلفههای هر کدام، از آنها میتوان بهمثابه یکی از مهمترین مبانی هستی شناختی حقوق انسان یاد نمود.
Background and Aim: From the Islamic point of view, the source of all human rights is God Almighty, and if God and manchr('39')s relationship with God are not taken into account, no human right can be proved to another human being. Human dignity is the turning point that in the light of human rights can be considered against or for human beings and he can be considered as the source of enjoying rights and duties.
Materials and Methods: The research method in this paper is descriptive-analytical.
Ethical Considerations: Ethical considerations related to the writing of texts as well as references to sources were observed.
Findings: The result of the rational study of human dignity is that from the perspective of transcendent wisdom, the inherent human dignity, which is intertwined in the human structure, has a description of existential origin. Therefore, from a philosophical point of view, the dignity, honor and goodness of human existence in the system of existence is a prominent and sublime thing compared to other beings that the Holy Creator has forged this attribute for human existence. The special supremacy and superiority of man is something that, as a result of his existence, has originality, goodness and intuition. Science and rationality, faith and righteous deeds are the most important components of acquired dignity in human beings.
Conclusion: By examining the types of intrinsic and acquired dignity and the components of each, they can be mentioned as one of the most important ontological foundations of human rights.
Please Cite This Article As: Sotoudeh, H & Pashaie, MJ (2021). “Fundamentals of the Ontology of Human Rights; a Case Study of Human Dignity in Ttranscendent Wisdom”. Interdisciplinary Legal Research, 2 (1): 39- 51.