چکیده:
در این مطالعه، مدل کنترل موجودی منسوخ شدنی کالاهایی که خردهفروشی میشود و با وجود تخفیف کلی در سفارش بررسی شده است. خردهفروشها کالاهای منسوخ شدنی را بر اساس قیمت خریدی که وابسته به مقدار سفارش است، خریداری میکنند. فرضیه این مقاله این است که بین تصمیمهای مختلف، مقدار سفارش با توجه به احتمال منسوخ شدن کالا در هر لحظه و قیمت خرید کالا با توجه به استفاده از تخفیف وابستگی دارد، در نظر گرفتن این وابستگیها در مدلی هماهنگ، باعث بهبود عملکرد خرده فروشها میشود. هدف مدل، کم کردن هزینه موجودی خردهفروشها ، از راه پیدا کردن مقدار بهینه قیمت خرید و مقدار سفارشدهی میباشد. هرچند مدلهای تخفیف برای کالاهای فسادپذیر که کالا با قیمتی ثابت یا تغییرپذیر است و در حال نابودی هستند، توضیح دادهشدهاند؛ اما بهکارگیری این مدلها، برای کالاهای منسوخ شدهای که بر اساس توزیعی احتمالی در آینده دچار کاهش تقاضا میشود، بررسی نشده است. درحالی که این شرایط واقعی و بسیاری از خردهفروشها با آن روبهرو میشوند و در چنین شرایطی خردهفروشها نیاز دارند که مشتریها را به خرید بیشتر تشویق کنند. در این مدل، طول زمان منسوخ شدن کالا، توزیع نمایی دارد و نوع منسوخ شدن کالا ناگهانی است. مدل بهصورت ریاضی توسعه داده شده و جواب بهینه و تحدّب آن بهوسیله مشتقات اول و دوم بهدست آمده است. در انتها برای شفاف سازی مدل پیشنهادی، مثالی عددی ارائه شده و بررسی حساسیتی بر روی عاملهای اصلی مدل انجام شده است.
In this study, a single-item obsolescence inventory model with one retailer and with all-unit quantity discounts has been investigated. The retailer purchases items with a possibility of future obsolescence based on the purchase price which is dependent into the order quantity. It is assumed in this paper that there are dependencies between different decisions on the amount of order quantity, considering the probability of obsolescence at any given moment and the purchase price of items by taking into account the use of discount. The aim of the model is to minimize the retailer’s inventory cost through the finding optimal purchase price and order replenishment. Although discount models have been developed for deteriorating items with a constant or varying rate of deterioration, but the use of these models, for obsolete items, in which the demand of item falls suddenly in the future based on a probability distribution, has not been so far investigated. While, these are the real conditions that many retailers are facing and in such situations the retailers need to encourage the customers to buy more. In this model, the length of obsolescence time is considered as exponential function and the obsolescence is occurred suddenly. The model has been developed mathematically and then the optimal solution and convexity are resulted from the first and second derivatives of objective function respectively. Finally, for the sake of clarity of the proposed model, a numerical example is presented and sensitivity analyses are performed on critical parameters of the model.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل کنترل موجودي براي کالاهاي منسوخ شدني با در نظر گرفتن تخفيف کلي و قيمت وابسته به مقدار سفارش حسن زماني باجگاني ١، محمدرضاغلاميان ٢* ١-دانشجوي دکتري مهندسي صنايع ، گروه مهندسي سيستم ، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشـگاه علـم و صنعت ايران ٢-دانشيار، گروه مهندسي سيستم ،دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه علم و صنعت ايران دريافت : ٩٨/٤/١ پذيرش: ٩٨/٨/١٢ چکيده در اين مطالعه ،مدل کنترل موجودي منسوخ شدني کالاهايي که خردهفروشي مـيشـود و بـا وجود تخفيف کلي در سفارش بررسي شده است .
فرضـيه ايـن مقالـه اين است که بين تصميم هاي مختلف ،مقدار سفارش با توجه به احتمال منسوخ شـدن کـالا در هر لحظه و قيمت خريد کالا با توجه به استفاده از تخفيف وابستگي دارد، در نظر گـرفتن ايـن وابستگيها در مدلي هماهنگ ، باعث بهبود عملکرد خرده فروشها ميشـود.
با توجه به بازارهاي واقعي،به ويژه در صنايعي با فناوري بالا که محصولها بعـد از چند دوره توليـد بـا پيـدايش فنـاوري جديـد دچـار کـاهش تقاضـا شـده و منسـوخ ميشوند و نياز به تشويق مشتري براي خريد را دارند،پيشنهادمدلي برپايـه تخفيـف باعث تشويق مشتري به تقاضاي بيشتر مـيشـود؛ بنـابراين هـدف ايـن مقالـه کنتـرل موجودي کالاي منسوخ شدني با توجه به تخفيف است .
از طرف ديگر،کالاي ارائه شده با تـابع توزيـع نمـايي منسـوخ ميشود و اين نوع منسوخ شدن کالا،ناگهاني اسـت و تعـداد کالاهـايي منسـوخ شـده باقي ميمانند که باعث ايجاد هزينه هايي ميشوند؛ بنابراين خريداربايدبهتـرين مقـدار سفارش را با توجه به احتمال منسـوخ شـدن کـالا و کـاهش هزينـه خريـد حاصـل از 132 سفارش بيشتر انتخاب کند؛در نتيجه ، مدلي که در اين بخش معرفـي مـيشـود، داراي فرضيه هاي زير است : ·تقاضا ثابت است .
A. Ventura, “A Two-Stage Supply Chain Coordination Mechanism considering Price Sensitive Demand and Quantity Discounts”, European Journal of Operational Research.