چکیده:
پیشزمینه و هدف: نشخوار فکری، تصوری که افراد در مورد خود دارند میتواند بر تعاملات، هیجانات و پیشرفتها و موفقیتهایشان اثرگذار باشد. و با توجه به اینکه قشر دانشآموزان متوسطه بهعنوان سازندگان کشور میباشند و میزان رضایتمندی آنها از خود و پندارشان از جسم خود، ممکن است با میزان نشخواری که احتمال دارد منجر به افسردگی و تخریب آنها شود در ارتباط باشد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تصویر تن و نشخوار افسردهکننده میباشد.
مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در حال تحصیل شهرستان بابل در سال 1395-1394، به تعداد 2878 نفر بوده است. از بین مدارس دخترانه متوسطه دوم سه مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس و در مجموع 6 کلاس بهطور تصادفی انتخاب شدند، از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد30 نفر از افرادی که نمره بالا دریافت کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر آزمایشی) و (15 نفر کنترل) قرار گرفتند. نمونه پژوهشی به صورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای روابط چندبعدی بدن توسط کش و مقیاس پاسخ نشخواری نولن هوکسیما و مارو مورد استفاده شده است. سپس دوره آموزش مهارتهای زندگی برای گروه آزمایشی طی 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد ولی در مورد گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (نتایج تحلیل کوواریانس ANCOVA) در سطح معنیداری (0/05> P) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد آموزش مهارتهای زندگی با توجه بـه میـانگین مؤلفه تصویر تن و نشخوار افسردهکننده گروه آزمایشی در پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش تصویر تن و کاهش نشخوار افسردهکننده گروه آزمایشی شده است، بنابراین آموزش مهارتهای زندگی، تصویر تن و نشخوار افسردهکننده دانشآموزان را بهطور مثبت و معنیداری در گروه آزمایشی بهبود داده، در حالیکه در گروه کنترل هیچ تغییر معنیداری را در پسآزمون نشان ندادند.
بحث و نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی موجب شده است تا از میزان درگیری ذهنی دانشآموزان دختر مورد مطالعه درمورد بدن وجسم خود و همچنین از میزان نشخوار فکری که موجب کاهش خلق وافزایش خلق منفی شده کاسته شود. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای بهبود تصویر تن و نشخوار افسردهکننده دانشآموزان میتوان از مداخله آموزش مهارتهای زندگی استفاده نمود.
Background & Aims:
Although the interior of studies done on the effectiveness of life skills training, but the body image and Depressive Champ of the few students there. Due to the importance of the topic, check the above two issues together. The purpose of this research is important to the effectiveness of life skills training on body image and Depressive Champ Two high school students of Babol.
Materials & Methods:
This is a quasi-experimental research with pretest design. The statistical population of this study includes all female secondary school students in the city of Babol in the year 2015-2016, with 2878 people. Of the secondary schools of secondary schools, three schools and two schools in each school and six classes were randomly selected, a sample of 30 people who received high scores were selected as sample, and the pain group (15 experimental) And (15 control). The research sample was selected using a cluster random sampling method. To measure the variables studied, the multidimensional body questionnaire was used by cache and Valen Hoeksma and Maro rumination response scale. The life skills training course for the experimental group was performed in 8 sessions of 90 minutes, but no training was performed in the control group. After completing the educational program, two groups of post-tests were used.For statistical analysis of descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics analysis of covariance (ANCOVA) significant level (P
Results:
Data were analyzed by covariance analysis. Analysis of covariance (ANCOVA) showed that life skills education, the body image and Depressive Champ improved positively and significantly in the experimental group, while in the control group no significant changes were observed in the post test.
Conclusion:
Life skills training has led to a reduction in the level of mental involvement of female students studying their body and body as well as the amount of rumination that reduces the mood and the increase in negative mood. Based on the findings of the research, it can be concluded that students can use life skills training intervention to improve their the body image and Depressive Champ.