چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سلامت روان دانشجویان روانشناسی دانشگاه تهران بر اساس سرمایههای روانشناختی صورت گرفت. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روانشناسی دانشگاه تهران در سال 1398 بودند که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 270 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جمعآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ (1972) و سرمایه روانشناختی مکگی (2011) انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر دو پرسشنامه بالای 0. 7 به دست آمد. همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامهها به تایید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرم افزار SPSS22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی با سلامت روان در سطح 5 درصد رابطه معنادار دارند. این پژوهش به طور کلی دانشجویان را دارای سلامت روان مناسبی نشان داد و یافتهها گویای آن بودند که با افزایش سرمایه روانشناختی دانشجویان میتوان سلامت روان آنها را ارتقا داد.
The purpose of this study was to Prediction of Mental Health of Psychology students of Tehran University Based on Psychological Capital. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection descriptive-correlation. The statistical population consisted of all students of psychology at Tehran University in the year 1398. 270 persons were selected as the sample size using available sampling method. Data were collected using two standard questionnaires Goldberg mental health (1972) and McGeechr('39')s psychological capital (2011) questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbachchr('39')s alpha method which was 0.7 for both questionnaires. Content validity was also used to test the validity of the questionnaire. Data analysis was done by SPSS22 software in two parts: descriptive and inferential (Pearson correlation coefficient and multiple regression). The results showed that psychological capital had a significant relationship with mental health at the 5% level. This study generally showed students to have good mental health and the findings indicated that by increasing studentschr('39') psychological capital they can improve their mental health.
خلاصه ماشینی:
برخي از توانمندي هاي انسان که به منش و سرشت او مربوط مي شود جنبه رواني داشته و به افراد کمک مي کند تا حوادث بالقوه تهديده کننده را کمتر اين گونه تصور کنند و يا واکنش هاي خود را نسبت به اين گونه حوادث 1- Vidourek & Burbage 2- Lo, Gupta & Keating 3- Holm-Hadulla & Koutsoukou-Argyraki 4- Abdel-Khalek & Lester 5- Sarmento 26 کنترل نمايند (گلداسميت ، داريتي و ويوم ١، ٢٠١٨).
بنابراين محقق در اين پژوهش مي خواهد به اين سوال پاسخ دهد: بين سرمايه روانشناختي با سلامت روان در دانشجويان دانشگاه تهران چه 1 - Goldsmith, Darity & Veum 2 - van Wyk 3 - Çavuş & Gökçen 4 - You 5 - Bitmiş & Ergeneli 6 - Lee & Chu 7 - Newman, Nielsen, Smyth & Hirst 8 - Bandura 9 - Wu & Chen 10 - Gloster, Meyer & Lieb 11 - Wersebe, Lieb, Meyer, Hofer & Gloster 27 رابطه اي وجود دارد؟ و اين که آيا سرمايه روانشناختي مي تواند ميزان سلامت روان دانشجويان دانشگاه تهران را پيش بيني کنند؟ روش شناسي با توجه به اينکه تحقيق حاضر به بررسي پيش بيني سلامت روان بر اساس سرمايه روانشناختي در دانشجويان دانشگاه تهران پرداخت ، روش پژوهش برحسب زمان وقوع پديده ، گذشته نگر؛ برحسب نتيجه ، تصميم گرا؛ برحسب هدف ، کاربردي؛ برحسب زمان اجراي پژوهش ، مقطعي؛ برحسب نوع داده ، کمي؛ برحسب روش گرداوري داده ها و يا ماهيت و روش پژوهش ، توصيفي - همبستگي بود.