چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل، کلیه افراد مقیم در مرکز ماده 16 بانوان مشهد که دچار سوء مصرف مواد میباشند که بر اساس گزارش مدیر مرکز، تعداد کل افراد مقیم 157 نفر اعلام شد. نمونه مورد بررسی با استفاده از نمونهگیری داوطلبانه مبتنی بر هدف، انجام شد و پس از برآورد ملاکهای ورود و خروج، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگذاری شدند. ابزار جمع آوری دادهها عبارت بود از؛ مقیاس بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران (1994). پس از اجرای نظریه انتخاب، دادههای جمع آوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت بین یک متغیر وابسته روابط بین فردی و بهزیستی روانی، در گروههای آزمایش و کنترل وجود دارد. به عبارتی نظریه انتخاب بر متغیرهای وابسته پژوهش تاثیر مثبت معنی دار دارد. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد نظریه انتخاب باعث بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد گردید.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching choice theory on improving interpersonal relationships and psychological well-being of 18- to 50-year-old women living in Camp 16 in Mashhad. This study is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population includes all those living in the center of Article 16 of Mashhad women who suffer from substance abuse. According to the report of the director of the center, the total number of inhabitants was 157 persons. The sample was selected by purposeful voluntary sampling and after estimation of entry and exit criteria, 40 individuals were selected and randomly assigned to 15 experimental and 15 control groups. Data were collected using two measures of subjective well-being by Keiz and Magyarmo (2003) and the Interpersonal Problems Questionnaire of Barkham et al. (1994). After applying the selection theory, the collected data were analyzed at both descriptive and inferential levels. The results showed that there was a difference between a dependent variable on the relationship between individual and psychological well-being in the experimental and control groups. In other words, choice theory has a significant positive effect on the dependent variables of the research. Finally, the findings of the study showed that choice theory improved the interpersonal relationships and psychological well-being of 18-50 year old women living in Camp 16 in Mashhad.