چکیده:
رمانهای عامهپسند عاشقانه، به عنوان یکی از رسانههای فرهنگی، سالهاست که در کنج امن خود به تولید و بازتولید ایدئولوژی جنسیتی دامن میزنند. نفی و نادیده انگاشتن اینگونه آثار، منجر به خروج آنها از بوته نقد میگردد؛ حال آنکه آگاهیبخشی به مخاطب، مستلزم نقد علمی است. واکاوی و تحلیل اینگونه آثار به دلیل فروش زیاد و جذب مخاطب نوجوان و جوان بسیار ضروری به نظر میرسد. نقدهای بینارشتهای، ازجمله نقد روانکاوانه لکانی، یکی از رهیافتهای کارساز در این زمینه است. این جستار با بهرهگیری از تئوری لکانی رشد روانی سهگانه امر واقعی، نظم خیالی و نظم نمادین به خوانش رمان عامهپسند عاشقانهپریچهر مودبپور پرداختهاست. فرایند پژوهش گویای آن است که این اثر عامهپسند، با ترسیم جهانی آرمانی مبتنی بر گفتمان مردسالارانه، مرحله نظم خیالی (آینهای) را نمایندگی و در برساخت اگو (من آرمانی) مخاطب نقش ایفا میکند.
Popular romantic novels, as a cultural medium, have, for many years, been producing and reproducing gender ideology. Neglecting these kinds of works results in their withdrawal from serious critical studies; whereas creating awareness in the audience requires scientific critique. Examining and analyzing such works is quite important because of the high sales and their attraction to teenagers and the young audience. Interdisciplinary studies, including Lacanian psychoanalysis, are one of the most effective approaches in this regard. This paper is focused on the Lacanian theory of the process of psychological growth through the stages of the real, the imaginary, and the symbolic to analyze M. Moaddabpour’s popular romantic novel, Parichehr. The research process suggests that by depicting the patriarchal discourse, this popular novel represents the Lacanian imaginary stage and plays a role by addressing the object of desire to construct the reader’s ego (the ideal ‘I’). Extended Abstract 1. Introduction In the second half of the 20th century, with the emergence of terms such as "high/low" and "elite/popular" in discussions on literature, new attitudes toward the novel and cultural studies developed. The founders of the Frankfurt School, while introducing the concept of culture industry, mostly disapproved of popular art. Followers of the Birmingham School, unlike those of the elitist tradition, argued that elite culture is only one aspect of culture and the study of culture should include the popular culture of the masses as well. Research on popular literature constitutes an important part of cultural analysis. The Lacanian approach to subjectivity, especially how feminine subjectivity is constructed in some specific realms and through specific media, can be relevant to our study. 2. Theoretical Framework Lacan’s post-structuralist criticism, unlike classical psychoanalytical criticism, focuses on the reader, text and language. In his theory of human mental development, Lacan speaks of the real, the imaginary and the symbolic. At the beginning of life infants see no distinction between themselves and their mothers, a stage Lacan refers to as the real. From six to eighteen months the child develops an integrated image of himself and thus enters the mirror stage (the imaginary order) and develops an imaginary picture of himself called "ego", which is distinct from that of his mother. The subject is formed when the child enters the world of language and symbolic order and is confronted with a change of signifiers and also the unconscious. 3. Methodology A psychoanalytical analysis of the text and the audience of popular novels can be of great help in studying this kind of novel and its audience. This study relies on the content analysis method and employs the descriptive-analytical approach in its Lacanian reading of Parichehr. 4. Findings Using different narrative techniques, this novel creates an ideal image of the beloved based on patriarchal ideology. Based on the Hegelian master-slave dialectic, the fundamental desire driving humans is the desire to accept. Ego-ideal can be regarded as the master and the real self as the slave. 5. Conclusion Teenage and young girls turn to the popular genre of romance to find their perfect image. The novel Parichehr, which corresponds to the Lacanian mirror stage, represents the imaginary stage and, with its structural features, depicts the ego-ideal. The ideal image of the female character in the novel, as the mirror image, provides the possibility of narcissistic identification for the subject/audience, and their ego is formed in an imaginary way. The subjects, with the illusion of accessing the little other, feel secure in the linear mother-child relationship, take refuge in the imaginary order stage and do not feel the need to enter the symbolic order. This image, which is based on the patriarchal ideology, absorbs the subject/audience in a way that they unconsciously follow it as their ideal model.
خلاصه ماشینی:
با آنکه در دهه نود پژوهشگران با بهره گیـری از جنبـه هـای مختلـف ایـن دیـدگاه مقـالات و پایان نامه های متعددی نوشته اند، اما در زمینه ادبیات داستانی تنها میتوان به مقالـه «راوی بـوف کور، رانه مرگ و شکاف در نظم نمادین » (١٣٩٤) مجید جلاله وند آلکـامی برگرفتـه از پایـان نامـه دکتری (١٣٩٣) ایشان اشاره کرد که تحت عنوان شخصیت و شخصیت پردازی در رمان فارسی بـه صورت کتاب چاپ شده ، و با رویکرد لکانی به خـوانش رمـان هـای مـدرن و پسـت مـدرن (١٣٩٧) پرداخته است .
Jackie Stacey ٥-٢-١- پیرنگ : ماجرای عشق و ازدواج فرهاد و فرگل و فرجام تلخ و ناگوار مرگ نابـه هنگـام فرگل ، گویای پیرنگ کلیشه ای بسته ، با رابطه علت و معلـولی ضـعیف اسـت کـه بـا سـیر آرام حوادث بر زمان خطی ، نه تنها پاسخ گوی ذهن راحـت طلـب خواننـده (صـفایی و مظفـری ، ١٣٨٨: ١١٧) رمان های عامه پسند است بلکه بر بازتابانندگی تصویر خیـالی مـی افزایـد، بـه گونـه ای کـه مخاطب بی کنکاش ذهنی چونان کودک مرحله آینه ای ، تصویری شفاف از خـود آرمـانی در آن مییابد و این امر رضایت و همراهی او را در پی دارد.
٥-٣- اگو (تصویر آینه ای دختر آرمانی) سوژه درمرحله آینه ای، از راه تخیل به همانندسازی با دیگری میپردازد، دیگری همان تصـویر آیینه ای است که لکان ، آن را ابژه دیگری کوچک مـینامـد و سـوژه «بـه عنـوان مـن ایـده آل ، امیدهای خود را براساس آن میسازد» (علی، ١٣٩٥: ١٠٦) تـا بـا کمـک آن چنـدپارگی خـود را کتمان کرده و به وحدت و انسجام خیالی دست یابد.