چکیده:
حماسه مذهبی برآیند تلفیق ژانر حماسی با ژانرهای تاریخی و مذهبی است. در این تحقیق یکی از مشهورترین انواع حماسههای مذهبی را، به نام مختارنامه که شاعران متعددی در دورههای تاریخی مختلف آن را سرودهاند، برگزیدیم. اگر بپذیریم که حماسه مذهبی برآمده از دل ژانرهای دیگر است، برآنیم تا نشان دهیم سیر انتقال و فرآیند دگردیسی در آن چگونه صورت گرفتهاست؟ و چطور و تحت چه شرایطی روایت تاریخی تبدیل به حماسهای مذهبی شدهاست؟ حاصل این پژوهش که به شیوه اسنادی و با استفاده از شیوه تحلیل محتواست، نشان میدهد که ژانرها در طول حیات خود به یکدیگر تبدیل میشوند یا یک ژانر از دل ژانرهای دیگر سر برمیآورد و تبدیل به ژانر مستقلی میشود. مثلاً روایت مختار از وقتی وارد حماسههای مذهبی شد تغییر و تحولی مداوم را نشان میدهد و ورود این روایت به ژانرهای مدرن همچون سینما، نشاندهنده آن است که هنوز این تحولات ادامه دارد. روایت مختار یکی از نمونههای خوب برای نشاندادن زایش و تحول ژانرهاست.
The religious epic is the outcome of the combination of the epic genre with historical and religious genres. This study explores Mokhtarnameh, one of the most famous religious epics, that has been variously composed by a number of poets in different historical periods. Assuming that this genre is derived from other genres, we aim to show how this process of transformation and metamorphosis has taken place. In other words, under what conditions has a religious narrative become a religious epic? This study, which has been conducted using documents, and by analyzing the contents of these documents, shows how in their lifetime, genres are transformed into each other or how one genre, evolving from another one, has become an independent genre. For instance, from the time it entered the religious epic category, the story of Mokhtar has changed and evolved, and its introduction into the cinematic genre shows that this evolution still continues. The story of Mokhtar is one of the good examples for the creation and evolution of these genres. Extended Abstract 1. Introduction Genres develop by drawing on the other already existing genres. Religious epic is the outcome of the collective need of Iranian Shia Muslims and it can provide the setting for the realization of this collective wish. Mokhtarnameh is a collection of important religious epics about the life of its main hero, Mokhtar Thaqafi, written by numerous writers and poets in different eras. In the present article, while focusing on Mokhtarnameh, attempt is made to discuss how different genres are combined and how a religious epic is formed. 2. Theoretical Framework In the present paper religious and historical epics are the main focus of attention. Historical epics are the ones that depict the life of the heroes and the way they relate to people, and religious epics are the ones whose heroes are important religious figures. This paper also analyzes the term “discourse” and external and internal influences on it from a linguistic point of view. 3. Methodology The present paper adopts a descriptive-analytical approach. Data has been collected using library research method and library documents and manuscripts have been studied for this purpose. 4. Findings Mokhtar’s historical personality has been a mixed one, made up of legends and fiction. It has developed great ideological potentials necessary for the formation of a religious myth. A religious epic has two important components of epic and religion, manifestations of which have been examined in Mokhtarnameh. 5. Conclusion Genres have always been influenced by previous genres, with religious epics as an example. Mokhtarnameh was shaped through a combination of religious and historical narratives. In the historical genre, the historian’s imagination plays an important role. And when the story of Mokhtar entered literary genres, the writers’ secondary imagination influenced the shape of the narrative, resulting in a kind of metamorphosis. Thus, the story develops within the framework of a genre we refer to as religious epic.
خلاصه ماشینی:
احتمالاً پخش سریال «مختارنامه » در ایـران سـبب شـد روایـت مختـار بیشتر مورد توجه محققان قرار گیرد: فیاضیکیا و دیگران (١٣٩١) به بررسـی روایـت مختـار در منابع تاریخی و مختارنامه ها با روایت سریال پرداختند؛ مقاله مذکور،حاجیان نـژاد (١٣٩٤) را بـه نوشتن مقاله دیگری ترغیب کرد؛ احدی (١٣٩٢) پس از بررسی قیام مختار ثقفی به این نتیجـه میرسد که قیام وی که براساس خون خواهی از قاتلان حسین (ع ) و با ادعـای داشـتن اجـازه و دست نوشته ای از سوی محمد بن حنفیه استوار شده بود، فاقـد یـک نظریـه قـوی و اساسـی و آینده نگری بود؛ خیام پور و حیدرینسب (١٣٩٣) به بررسـی راویـان روایـت هـای ذم مختـار در کتب رجالی شیعه پرداختند و ذوالفقاری (در دست انتشـار) ضمن معرفی برخـی مختارنامـه هـای منظوم و منثور، کتاب روضه المجاهدین یا مختارنامه را معرفی کرده است .
این روایت ها و نیز تأییـد و تأکید علمای حدیث شیعه در دوره های تاریخی بعد (ابن شهیدثانی، ١٤١١: ٥٥٨-٥٥٩؛ مجلسـی، ١٣٩٤: ٣١٩؛ موسوی خوئی، ١٤١٠: ١٨/ ٩٤-٩٥؛ شوشتری، ١٤١٠: ٨/ ٤٤٤- ٤٤٨) زمینـه را بـرای تبـدیل شـدن مختار به یک شخصیت اسطوره ای مذهبی فراهم کرده است .