چکیده:
تعارضهای بین ذینفعان بازآفرینی شهری موجب ناسازگاری، اختلاف نظر، ناهماهنگی در درون یا بین ذینفعان است که عدم مدیریت آن، مانع بهرهگیری از ظرفیت کامل مشارکت و درنتیجه موجب عدم تحقق بازآفرینی شهری میشود. از این رو، شناخت تعارضهای موجود بین ذینفعان و ارائه الگوی مدیریت تعارض متناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است. شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر مدیریت تعارض ذینفعان بازآفرینی شهری مبتنی بر رهیافت حکمروایی همکارانه، موجب تنظیم روابط متقابل میان ذینفعان (دولت ملی، اجتماع محلی، بخش عمومی و خصوصی) میشود و با بهرهگیری از همرأیی حاصل از این رهیافت، اتحاد و قدرت اجرایی ذینفعان درگیر، بیشتر و زمینه تحقق اهداف بازآفرینی اجتماع محلی فراهم میگردد. هدف این مقاله، ارائه مدل مفهومی «مدیریت تعارض ذینفعان بازآفرینی شهری بر پایه حکمروایی همکارانه» است. به منظور دستیابی به این مدل، مفاهیم پایه، شامل طراحی نهادی بازآفرینی شهری، رهیافتهای مدیریت تعارض و حکمروایی همکارانه که بر تعارض بین ذینفعان بازآفرینی اجتماع محلی و روابط متقابل بین ذینفعان تأثیرگذار است، تبیین شده و عناصر و اجزای مرتبط با هرکدام و روابط حاصل از آن مشخص شده است. برپایه مدل پیشنهادی، پس از شناخت انواع تعارض بین ذینفعان اجتماع محلی، یعنی تعارضهای شناختی، منافع، هنجاری، رفتاری، متناسب با سبکهای مختلف مدیریت تعارض اعم از رقابت، همکاری، سازش، اجتناب، مصالحه، وضعیت هریک از انواع تعارض در روند مدیریت مداخلۀ طرح بازآفرینی شهریِ اجتماع محلی مشخص میشود. متغیرهای اعتماد، درک، مشروعیت و تعهد از اساسیترین مؤلفههای تأثیرگذار در فرآیند همکارانه است که در نهایت موجب ظرفیتسازی نهادی و اثربخشی فرآیند حکمروایی همکارانه در مدیریت مؤثر تعارض بین ذینفعان بازآفرینی در اجتماع محلی میشود.
Stakeholders’ conflicts in urban regeneration leads to incompatibility, disagreement, and inconsistency within or between stakeholders. Lack of these conflicts management may not allow that the whole capacity of participation to be realized, and consequently fails to attain urban regeneration. Therefore, recognition of the existing conflicts among stakeholders and representing a proportional pattern for conflict management is of great importance. The institutional approach in urban regeneration management processes is concerned with the creation of "institutional capacities in local communities." In other words, through supporting and developing the community networks, and through creating a wider network of trust and support, the intended objectives including stakeholder conflict management in urban regeneration can be achieved. A "cooperative approach" is needed to build institutional capacity. Collaborative approaches in urban regeneration can assist the creation of the fields that can act as learning environments in which stakeholders learn new methods of communication. Governance is considered as the basis where institutions can play their roles and is known as a decision-making process through the collaboration of multiple stakeholders. This model of governance bring many stakeholders together in associations held in common with public organizations to participate in consensus-based decision-making. Identifying the influential components of stakeholders’ conflict management in urban regeneration, with collaborative governance approach, leads to organizing the mutual relations among the stakeholders (state, local community, public section, and private section), as well as providing the conditions to achieve the objectives of community regeneration. This study intended to present a conceptual model for "stakeholder conflict management in urban regeneration based on collaborative governance." In the recommended model, we clarified the main components, including the institutional design of urban regeneration, conflict management, and collaborative governance approaches that affect the conflict between community regeneration stakeholders and their interactions. Collaborative governance and collaborative planning process is the consequence of community innovation based on community conditions. However, it is possible to reveal a conceptual model, which includes the main stages of providing basic conditions of incorporating cooperative engagement in the process of urban regeneration. Clearly, each proposed conceptual model is localized considering its institutional necessities. Thus, the model presented for conflict management must be coordinated with the institutions in Iran and concerning a more precise application, be coordinated with the institutional context of communities. According to this model, after identifying various types of conflicts between community stakeholders, i.e. cognitive conflicts, conflict of objectives or interests, normative conflicts, and conflicts of relationships, which are proportionate with various conflict management styles, i.e. obliging, integrating, dominating, avoiding, compromising, we determine the status of each type of conflicts in the process of interventional management in the local community urban regeneration design. Such a variables as trust, understanding, legitimacy, and shared commitment are the most substantial components effective in the collaborative process, which eventually lead to institutional capacity building and changes in the system that help to make our institutions more effective and adaptive.
خلاصه ماشینی:
شناخت مؤلفه های تأثیرگذار بر مدیریت تعارض ذینفعان باز آفرینی شهری مبتنی بر رهیافت حکمروایی همکارانه، موجب تنظیم روابط متقابل میان ذینفعان (دولت ملی، اجتماع محلی، بخش عمومی و خصوصی) میشود و با بهره گیری از هم رأیی حاصل از این رهیافت، اتحاد و قدرت اجرایی ذینفعان درگیر، بیشتر و زمینه تحقق اهداف باز آفرینی اجتماع محلی فراهم می گردد.
متغیرهای اعتماد، در ک، مشروعیت و تعهد از اساسی ترین مؤلفه های تاثیر گذار در فرآیند همکارانه است که در نهایت موجب ظرفیت سازی نهادی و اثربخشی فرآیند حکمروایی همکارانه در مدیریت مؤثر تعارض بین ذینفعان باز آفرینی در اجتماع محلی می شود.
, 2000; Lang, 2005; Roberts فرآیند یکپارچه باز آفرینی شهری، حاصل تعاملات و روابط افقی بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاستی تأثیرگذار؛ و عملیاتی پایین به بالا و فعالیتی است که با درگیری و مشارکت تمامی نهادهای محلی اعم از دولت محلی، اجتماع محلی، نهادهای خصوصی و مردمی و فراگیری تمام ذینفعان در تصمیم گیری تا اجرا صورت می پذیرد (فرجی راد و کاظمیان، ۱۳۹۱).
Abbott, 2012; Innes & Booher, 1999; Ansell, & Gash, 2008; Kim, 2016; Emerson et al در مدل پیشنهادی پژوهش (شکل ۵ و ۶)، مؤلفه های طراحی نهادی باز آفرینی شهری و سیستم حکمروایی، ابزارهای مورد نیاز برای درگیری همکارانه را فراهم می کند.
مدل مدیریت تعارض ذینفعان باز آفرینی شهری بر پایه حکمروایی همکارانه متغیرهای فرآیند پویایی های همکارانه، به عنوان هسته اصلی این مدل مفهومی عمل می کنند.
"Institutional Weakness and Conflict Management in Nigeria: The Need for Collaborative Governance Approach”, International Journal of Administration and Governance, 1(11), 1-7.