چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مناسب برای اخلاق حرفه ای فروشندگان محصولات لبنی در شهرستان پارس آباد انجام پذیرفته است. پژوهش از نظر هدف توسعه ای و از نظر نوع توصیفی تحلیلی و از روش اجرا پیمایشی می باشد؛ جامعه آماری تحقیق حاضر را در مرحله دلفی مسیولین فروش شرکتها و کارگاههای تولید محصولات لبنی شهرستان پارسآباد تشکیل دادند. در ابتدا افراد بر اساس استنباط خود از مدل شاخص هایی را مشخص کرده اند و بعد از حذف موارد تکراری تعداد ۵۸ نوع شاخص باقی ماند. از بین ۵۸ شاخص باقی مانده، شاخصهای با ضریب اهمیت ضعیف و متوسط حذف گردیدند و نهایتا ۵۲ شاخص در تحلیل ماندند. مدل نهایی مطلوب اخلاق حرفهای فروشندگان محصولات لبنی مغانه بر اساس نظر نخبگان با ۵۲ شاخص سه بعد مورد تایید قرار گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق، بر اساس یافته های تحقیق، شاخص "منطبق کردن اولویتها با ارزشها" با میانگین ۸۷/۴ در رتبه اول، و شاخص " پرهیز از به کارگیری شخصی اطلاعات شرکت" با میانگین ۵۲/۲ در رتبه پنجاه دوم قرار گرفتند.
The purpose of this study was to provide a suitable model for the professional
ethics of dairy products retailers in Parsabad city. The research is a descriptiveanalytical
and descriptive-analytical method. The statistical population of this
research was in the Delphi stage of the authorities responsible for the sale of dairy
companies and factories in Parsabad. At first, individuals determined the model
based on their inference, and after the elimination of repetitive cases, 58 types of
indicators remained. Atlast, 58 remaining indicators, the indicators with a weak
and average importance were removed and finally, 52 indicators remained in the
analysis. The final optimum model of professional ethics for dairy wholesalers
was confirmed by the elite opinion of 52 indicators. According to the research
findings, according to the research findings, the "Matching Priorities with Values"
Index with an average of 4.87 in the first place and the "Avoiding Personal Use of
Company Information" index with an average of 2.52 in the rank of fifty-second.
خلاصه ماشینی:
Gabardine et al Business Ethics Roman and Ruiz Thomas - Lagace وسودان 1 و همکاران(2013) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدن که منافع اعتماد دریافتی مشتری حاصل از رفتار اخلاقی فروشنده، عامل مهمی در تعیین رضایت و وفاداری مشتری است.
- Vasudevan 2- ادبیات نظری و اهداف تحقیق براي انجام تحقيقات علمي و نظام مند، چارچوبي علمي و نظري مورد نياز است كه اصطلاحاً مدل مفهومي ناميده ميشود در این تحقیق که هدف آن ارائه یک مدل مفهومی برای اخلاق حرفهای است که به کارگیری منابع اطلاعاتی و مالی شرکت، رقابت و بازار و معیارهای اخلاقی نسبت به مخاطبان دخیل بر اخلاق حرفهای را با توجه به دیدگاه نخبهگان شناسایی شده است.
پس از تعیین اعضاي پانل، برای تعیین شاخص ها و ابعاد مدل مطلوب اخلاق حرفهای فروشندگان محصولات لبنی از روش دلفی بر اساس مراحل سه گانه اشمیت و همکاران (2001) استفاده شده است.
پس از تعیین اعضاي پانل، برای تعیین شاخص ها و ابعاد مدل مطلوباخلاق حرفه ای فروشندگان محصولات لبنی مغانه از روش دلفی بر اساس مراحل سه گانه اشمیت و همکاران (2001) استفاده شده است.
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مناسب اخلاق حرفه ای فروشندگان محصولات لبنی ، انجام شده است.
پس از تعیین اعضاي پانل، برای تعیین شاخصها و ابعاد الگوی مناسب اخلاق حرفه ای فروشندگان محصولات لبنی از روش دلفی بر اساس مراحل سه گانه اشمیت و همکاران (2001) استفاده شده است.