چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تبیین مفهوم بازاریابی فرهنگ و تعیین عناصر اساسی آن طراحی گردیده است.دلایل اصلی انتخاب موضوع عبارتند از تازگی موضوع و اهمیت آن در سرنوشت جوامع هم از نظر دوام و غنای فرهنگ و ایفای نقش موثر در عرصه بین المللی و هم از لحاظ بهره مندی از مزایای آن در ابعاد اقتصادی و درآمد زایی و دلیل دیگر و شاید مهمتر از دلایل قبلی خلاء دیدگاه ها و نظریات علمی در حوزه بازاریابی فرهنگ می باشد.لذا این پژوهش به صورت تحلیلی به بحث در خصوص دلایل ظهور از دیدگاه اصحاب فرهنگ و سرمایه گذاران،مفهوم بازاریابی فرهنگ و امکانپذیر بودن آن،مفهوم بازاریابی فرهنگی و در نهایت پیامدهای توجه به بازاریابی فرهنگ می پردازد.نتایج بررسی ها نشان می دهد در صورت رونق بازاریابی فرهنگی جامعه می تواند از مزایا و پیامدهای اقتصادی آن به ویژه در حوزه اشتغال و درآمد منتفع گردیده و بعلاوه مهمتر از آن تحقق سیاست هایی همانند صدور ارزش های اسلامی را تسهیل نموده و جامعه را در برابر جنگ فرهنگی و نرم دشمنان محافظت می نماید.
The present study is designed to explain the concept of culture
marketing and determine its basic elements. The main reason of
subject selection is benefiting from its advantages in economic
dimensions and income generation and another reason and perhaps
more important than the previous reasons is the lack of scientific
views and theories in the field of cultural marketing. Investors pay
attention to the concept of cultural marketing and its feasibility, the
concept of cultural marketing and finally the consequences of paying
attention to cultural marketing. And the income is profitable and,
more importantly, facilitates the implementation of policies such as
the export of Islamic values and protects society against the cultural
and soft war of the enemies.
خلاصه ماشینی:
لذا پیشینه نظری مرتبط و مستقیم در خصوص این مفهوم بسیار اندک و ابتدایی می باشند اما در این نوشتار از نتایج کارهایی که قبلاً در حوزه های دیگر انجام گردیده و قابل استناد هستند استفاده گردیده و سعی شده به موارد زیر پاسخ داده شود:دلایل مطرح شدن و اهمیت یافتن بازاریابی فرهنگ،فعالان و علاقمندان به این حوزه و اغراض و اهداف آنها، رسالت اصلی این نوع بازاریابی و در نهایت هم مفهوم بازاریابی فرهنگ و فرهنگی و پیامدهای بازاریابی فرهنگ.
لذا در ادامه چنانکه در مقدمه هم ذکر شد ضمن پرداختن به دلایل مطرح شدن و اهمیت یافتن بازاریابی فرهنگ،فعالان و علاقمندان به این حوزه و اغراض و اهداف آنها، رسالت اصلی این نوع بازاریابی ؛ مفهوم بازاریابی فرهنگ و فرهنگی و پیامدهای آنها نیز تبیین خواهد شد.
پس بازاریابی فرهنگ هم بایستی به دنبال مخاطب و مشتری برای اجزای تعریف مذکور باشد لذا می توان بازاریابی فرهنگ را این چنین تعریف نمود:« بازاریابی فرهنگ عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که اجزاء و عناصر یک فرهنگ را از صاحب و دارنده آن به سایر افراد چه افرادی با همان فرهنگ همانند (وابستگان ،اولاد ، هم نسل ها و نسل های بعد از خود) و یا افرادی از سایر فرهنگ ها منتقل نموده و عناصر آن فرهنگ را در ایشان نهادینه نموده و یا جایگزین عناصر قبلی آنها می نماید ».
Translated by Gholam Ali Shamloo, Tehran: Samat Publications.
Translated by Gholam Ali Shamloo, Tehran: Samat Publications.