چکیده:
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این تحقیق بر مبنای جستجوی دادهها، دارای ماهیت کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران (مدیران و دستاندرکاران باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و اعضای هیأت علمی دانشگاه) بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مجموع 11 مصاحبه با صاحبنظران انجام شد. نمونهگیری تا جایی تداوم یافت (11 مصاحبه) که پژوهش به اشباع نظری رسید. پس از مطالعه و بررسی مبانی نظری، دادههای خام به صورت استقرایی از مصاحبههای عمیق با نخبگان و متخصصان به دست آمد و به صورت همزمان با اجرای مصاحبهها و براساس رویکرد نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزری تجزیه و تحلیل شد. برای تعیین موثق بودن دادهها- که در تحقیقات کیفی معادل پایایی و روایی در تحقیقات کمی است- از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضا استفاده شد.
نتایج نشان داد که اصلیترین حوزههای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل مسئولیتپذیریهای اقتصادی، شفافیت، فرهنگی، اخلاقی، قانونی، خیرخواهانه، محیطی و دانشی است. چالشهای باشگاه استقلال در حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی موانع ساختاری، رفتاری و زمینهای است. همچنین راهبردهای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال در دو سطح راهبردهای اساسی یا کلان و راهبردهای عملیاتی قرار داشت. سرانجام مشخص گردید که اصلیترین پیامدهای ایفای نقش مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل پیامدهای تجاری و پیامدهای رفتاری است.
براین اساس میتوان گفت که باشگاههای ورزشی با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتوانند پیش برنده سود و منفعت اجتماعی فراتر از منافع باشگاه و آن چیزی که قانون بایسته میدارد، باشند.
Striving for social responsibility helps sports clubs have a positive impact on progress, work, and society. The study is to design a model of social responsibility for Tehran's Esteghlal sport club. This research was conducted with the aim of expanding the knowledge and understanding of the phenomenon of responsibility of the Independence Club. This research is also of qualitative nature based on the data search. The statistical population of the study included experts (managers and practitioners of Esteghlal Sport and Cultural Club and faculty members). Purposeful sampling and snowball sampling techniques were used for in-depth interviews. A total of 11 interviews were conducted with experts. In fact, the sampling continued to the point (11 interviews) until the theoretical saturation was sufficient. After studying the theoretical foundations, the raw data were obtained from in-depth interviews with elites and experts and analyzed simultaneously with the interviews and based on the qualitative content analysis approach with the inductive approach. To determine the reliability of the data (which is equivalent to reliability and validity in quantitative research), two transcoding methods used by other researchers and members of the review. The results showed that the main areas of social responsibility of Esteghlal Club included economic, transparency, cultural, ethical, legal, benevolent, environmental and scientific responsibilities. The challenges of the Esteghlal Club in the area of social responsibility are structural, behavioral and contextual barriers. Social responsibility strategies for Esteghlal were in two basic strategies or with macro level and operational strategies. Eventually, the main implications for the role of the Independent Club's social responsibility include the business consequences and the behavioral consequences. On this basis, it can be said that sports clubs focusing on social responsibility can promote social benefits beyond the interests of the club and what the law requires.
خلاصه ماشینی:
در ادامــه براناگولستاپولوس ، بایرز و شیلبری ۲ (۲۰۱۴) در پژوهشی که هــدف از آن بررسی وضعیت تصمیم گیری درتیم های فوتبال انگلیس در رابطه با انجام مسئولیت اجتماعی بود، بــه این نتیجــه رسیدند که تصمیم گیری مدیران بنیادهــای خیریه باشگاه های فوتبــال انگلستان متشکل از چهار فراینــد اجتماعــی (به طورهمزمان ) هماهنگی ، حفــظ ، توسعه و رقابت می باشد که ایــن چهار مولفه به صورت همزمان باعث تعالی و پیشرفت خواهد شد.
بررســی مطالعات انجام شده در حــوزه مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه هــای ورزشی نشان می هد اصول مسئولیــت اجتماعی بر ایــن واقعیت تأکید می کنند که باشگاه های فوتبال باید متوجــه تأثیر خود بر جامعه و در برابر جامعه مسئولیت پذیر باشند.
بنابراین این پژوهش درصدد است مدلی را برای پدیده مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران ارائه نماید.
2. Anagnostopoulos, Byers & Shilbury 3.
چالش های باشگاه استقلال در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی در سه بعد ساختاری ، رفتاری و زمینه ای دسته بندی شده است .
این یافته با نتایج مطالعه نیازی تبــار (۱۳۹۷) ناهمخوان است ؛ چرا که در مطالعه مذبور مشخص گردیــد مسئولیت اخلاقی ، قانونی و شفافیــت بیشترین نقش را توضیح مسئولیت پذیــری اجتماعی باشگاه های ورزشــی دارد.
نتایــج نشان داد چالش های باشگاه استقلال در حوزه مسئولیت پذیــری اجتماعی شامل سه مانع ساختاری ، رفتــاری و زمینــه ای است .
“Corporate social responsibility in professional team sport organisations: Towards a theory of decision- making”.
“Taking advantage of the London 2012 Olympic Games: Corporate social responsibility through sport ”.
“Developing a novel Intuitionistic Fuzzy Importance–performance Analysis for evaluating corporate social responsibility in sport tourism event”.