چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامهای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامهای طراحی شد و میان داوطلبین توزیع شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده تمام مقاطع و دروس از آموزش الکترونیکی جهت نشان دادن اهمیت سیستم آموزش الکترونیکی از 100 فرد داوطلب که از آموزشهای الکترونیکی دانشگاههای آزاد اسلامی استفاده میکردند، خواسته شد با توجه به دورههای برگزار شده در سیستم آموزش آنلاین دانشگاه، به سوالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دهند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون دوجملهای برای تایید اجزای مدل توسط جامعه مورد مطالعه، اولویتبندی مولفهها و شاخصها با استفاده از آزمون فریدمن و وزندهی به شاخصها با روش میانگین موزون، ارائه شد. مدل مفهومی پژوهش در سطح مولفهها و شاخصها طراحی شد. این مدل با هشت مولفه ارتباط دانشپذیری، تعامل، نگرش مدرس نسبت به دانشپذیران، صلاحیت فنی مدرس، محتوا، نگرش نسبت به آموزش، تجربه سیال و نتایج یادگیری و تاثیرات فردی در28 شاخص به دست آمده است. نتیجه تعیین اولویت مولفهها نشان داد بالاترین رتبه مربوط به"نتایج یادگیری و تاثیرات فردی" و کمترین رتبه مربوط به "تعامل"میباشد.
خلاصه ماشینی:
سوالات تحقيق ١) عناصر و مولفه هاي آموزش الکترونيکي کدامند؟ ٢) ميزان اهميت و اولويت عناصر ومولفه ها چگونه است ؟ ٣) مدل مناسب آموزش الکترونيکي موسسات آموزش عالي چيست ؟ 1 -Doner & et al 2 -Selivan & Osbern 3 -Terkland & Broseska 4 -Seba 5 -Yang & Maxwell 6 -Kala & et al 7 -Velri & Lord ٤) ميزان اعتبار مدل ارائه شده چه ميزان است ؟ روشتحقيق با توجه به شيوع بيماري کرونا و استفاده گسترده تمام مقاطع و دروس از آموزش الکترونيکي جهت نشان دادن اهميت سيستم آموزش الکترونيکي از ١٠٠ فرد داوطلب که از آموزشهاي الکترونيکي دانشگاههاي آزاد کشور استفاده ميکردند، خواسته شد با توجه به دورههاي برگزار شده در سيستم آموزش آنلاين دانشگاه، به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دهند.
ميانگين رتبه مولفه هاي آموزش الکترونيکي در نظام آموزشي کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اينکه مقدار sig کمتر از ٠/٠٥ است ، فرض صفر رد ميشود.
از سوي ديگر امروزه يادگيرندگان در شبکه هاي اجتماعي بسياري به صورت 1 - Slotte & Tynjälä 2- Jessie 3- Shaw 4 - Chavez & Romero 5 - Keesee 6- Janssen et al الکترونيکي فعاليت ميکنند و با ديگر افراد تعامل دارند، با اين حال عاملي که باعث ميشود اجتماعات يادگيري، سمت و سوي موضوع درسي پيدا کرده و در راستاي اهداف آن پيريزي شود، مقوله معلم است .