چکیده:
امروزه اکثر افراد باور دارند که اخبار، بازار را تحت تاثیر قرار میدهد و به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی، جزئیات رویدادهای جهانی و محلی در راس فعالیتهای بازار منعکس میشود. از این رو هدف از مطالعهی حاضر، بررسی اثر اخبار بر نوسانات قیمت گروههای اصلی مواد غذایی شامل گوشت، غلات و نان، روغن و چربیها و لبنیات و تخمپرندگان در ایران میباشد. بدین منظور جهت بیان اثر نامتقارن اخبار از مدلهای GARCH غیرخطی با استفاده از دادههای شاخص قیمت ماهانه مصرفکننده از فروردین 1381 تا اسفند 1393 بهره گرفته شد. از بین این مدلها، برای گروه مواد غذایی گوشت مدل(1,1)EGARCH، برای غلات و نان مدل (1,1)GJR-GARCH، برای روغنها و چربیها مدل (1,1)TGARCH و برای لبنیات و تخمپرندگان مدل (1,1)GJR-GARCH به عنوان مدل مناسب انتخاب شد. نتایج نشان می دهد مجموع ، به عنوان پایداری اخبار برای هر چهار گروه غذایی بالاتر از 91 /0 میباشد که مبین پایداری بالای اخبار یا شوک ها در نوسانات قیمت گروههای مواد غذایی میباشد و در این میان اثر اخبار بر بازار غلات و نان ماندگارتر از اثر اخبار بر بازار سه گروه دیگر است. به عبارت دیگر اثر اخبار منتشر شده (شوکهای وارده) بر بازارهای تحت بررسی به آرامی و تدریجی از بین میروند و میتوان بیان نمود که هر خبری اثر طولانیمدت روی قیمت گروههای اصلی مواد غذایی خواهد داشت. لذا توصیه میشود مسئولان امر و برنامهریزان اقتصادی و سیاسی کشور تلاش و همت زیادی در مدیریت اخبار چه از طریق کانالهای دولتی و خصوصی داشته به طوریکه اخبار مبتنی بر نیازها و بدون جهتگیری مثبت و منفی در بازار مواد غذایی بهویژه گروه غلات و نان منعکس شود.
Today most people believe that news affects the market and due to the progress in technology, detail of global and local events reflected on the top of market activities. In this context, the aim of this study is evaluation of the news effect on price volatility of the major food groups including: meat, cereals and bread, oils and fats, dairy and eggs in Iran. So, non-linear GARCH type models were applied using monthly consumer price index data from April 2002 to March 2015. We carry out the EGARCH, GJR-GARCH, TGARCH, SAGARCH, PGARCH, NGARCH, APGARCH and NPGARCH models to describe asymmetric effects of news. Results revealed the EGARCH(1,1) for meat, GJR-GARCH(1,1) for cereals and bread, TGARCH(1,1) for oils and fats and GJR-GARCH(1,1) for dairy and birds eggs were, best model. The α+β parameters, as stability measure, for all four food groups are higher than 0.91, which indicates stability of news effect on cereals and bread market is more than other groups. In other words, impact of releases news (shocks) decays slowly and gradually and it can be concluded that there is long-term effect on major food group’s prices. Therefore it is recommended that the policy-makers and economists pay more attention to control of news, so that the news spread in the food market, particularly cereals and bread groups.
خلاصه ماشینی:
اقتصاد کشاورزی / جلد ١٠/ شماره ٢/ صفحه های ٢٨-١ بررسی تأثیر اخبار بر نوسان قیمت گروه های اصلی مواد غذایی در ایران : کاربرد مدل های GARCH غیرخطی 1 محمد قهرمان زاده ، سعدی باسی، اسماعیل پیش بهار تاریخ دریافت : ١٣٩٤/١٠/٠٥ تاریخ پذیرش :١٣٩٥/٠١/٢٥ چکیده امروزه بیشتر افراد باور دارند که اخبار، بازار را تحت تأثیر قرار میدهد و به دلیل پیشرفت روز افزون فناوری ، جزئیات رویدادهای جهانی و محلی در رأس فعالیت های بازار منعکس میشود.
در این راسـتا، با توجه به سـهم گروه های اصـلی مواد غذایی در بودجه خانوارها و سـیاسـت دولت در راسـتای ایجاد پایداری در قیمت این محصولات ، این بررسی تلاش دارد در آغاز متقارن یا نامتقارن بودن تأثیر اخبار روی نوسـان قیمت چهار گروه اصلی مواد غذایی شامل گروه هـای ١- گوشـــت ٢- غلات و نان ٣- روغن ها و چربیها و ٤- لبنیات و تخم پرندگان در ایران را ارزیابی کرده و سپس با استفاده از الگوهای واریانس شرطی GARCH غیرخطی میزان تأثیر اخبار بر نوســان های قیمتی گروه های اصــلی مواد غذایی تحلیل کند.
1 Non-linear GARCH 2 Higgings and Bera 3 Asymetric Power GARCH 4 Taylor 5 Schwert 6 Non-linear Power GARCH این پژوهش ، قیمت خرده فروشـی چهار گروه اصلی مواد غذایی شامل ١- گوشت ٢- غلات و نان ٣- روغن و چربیها و ٤- لبنیات و تخم پرندگان به صـورت سـریهای زمانی ماهانه از فروردین ١٣٨١ تا اسـفند ١٣٩٣ از نشـریه های بانک مرکزی جمهوری اسـلامی ایران گردآوری شده اند.