چکیده:
در فعالیتهای تولید و عرضة محصولات صنایع دستی توجهی به مبحث انتخاب و طراحی مدل کسبوکار نشده است. در این تحقیق به روش آمیختة تبیینی متوالی، ابتدا در بخش کمّی، مجموعه روشهای استفادهشده در کسبوکار سفالگری لالجین در استان همدان، به روش ارزیابی استروالدر، با انجام تحلیل توصیفی بررسی شد. 152 مجموعه فعال سفالگری در شهر جهانی صنایع دستی لالجین بهعنوان نمونه بهصورت غیراحتمالی مدنظر قرار گرفتند. مشخص شد الگوی استروالدر، در تعدادی از عناصر و روشهای پیشنهادی خود، کسبوکارهای حوزة سفالگری را پوشش نمیدهد. در بخش کیفی به شیوة دادهبنیاد جمعیساختی، براساس نظریه امکانگرایی سارازواتی، فعالیتهای حوزة صنایع دستی با هدف دستیابی به الگوی کسبوکار مناسب کدگذاری شدند. با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و با روش نمونهگیری نظری، گردآوری اطلاعات از 24 نفر فعال تخصصی، اجرایی و دانشگاهی صورت گرفت و الگوی کسبوکار جدیدی طراحی شد. در این الگوی جدید که مدل کسبوکار ماهی نامگذاری شد، نظریه امکانگرایی سارازواتی به مدل عملیاتی کسبوکارهای حوزة صنایع دستی، تبدیل و در عین حال از تجربیات الگوی کسبوکار استروالدر بهره گرفته شد.
In recent years the business model has been attracted researchers' and practitioners' attention due to its impact on the success of every business. A collection of research in the field of art shows little attention to the selection and design of the art business model, and this issue can be considered as one of the reasons for not doing the right thing in the business of this area. This subject has been grounded to investigate business models to identify suitable methods for Iranian handicraft activities in the present study. Using mixed-method, after reviewing the literature related to the topic, the theoretical framework was identified. Then, in the quantitative section, using the Correlation method, we studied a set of methods used in the Laljin pottery business based on the Osterwalder model. We found that the Osterwalder model, does not cover handicraft business in several elements and there is a need for a different business model. In the qualitative section using grounded theory, based on the effectuation theory, we propose a new efficient business model, called "Fish Business Model". In this model, entrepreneurs are like fishes moving in the wavy sea, and using their real capabilities they build their business model. This model presents suitable managerial and executive methods of a business of production and supplying handicraft products as a coherent process and covers all international rules and regulations.