چکیده:
بهکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری موجب تحول در فعالیتهای اقتصادی و بانکی شده است چنانچه خدمات بانکداری اینترنتی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد، انجام سرمایهگذاریهای جدید در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بانکها توجیه نداشته و باعث اتلاف سرمایه و منابع میشود. در این میان بانکها باید با بکار بردن نظریههای مربوط به پذیرش تکنولوژی، شرایط را برای ترویج استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان مهیا نمایند. این مطالعه به دنبال آن است به بررسی تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریهی انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی در مشتریان بانک صادرات مشهد بپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و دادهها از طریق پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت که شامل 36 سؤال بود، جمعآوری گردید. جامعهی آماری، مشتریان بانک صادرات در شهر مشهد که با بانکداری اینترنتی آشنا هستند میباشند. حجم نمونه 384 نفر است که بهتصادف از بین مشتریان انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس انجام شد. نتایج نشان میدهد که تنوع و شهود بر سهولت استفادهی ادراکشده و سودمندی ادراکشده اثر مثبت معنادار دارند. همچنین اثر سازگاری و مزیت نسبی بر نگرش کاربر در استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تائید شد.
Adoption and employment of internet banking is one of the most important issues which causes change in mentary relationships and commercial, economical and banking activites. This issue is important because if internet banking services are not being used by customers, doing new investments in ICT field, causes lose of bank funds and resources. Adoption internet banking services by customers will guarantee effectiveness and usefulness of investment in this field. This study aims to investigate influence of affordance based beliefs and innovation diffusion theory on internet banking adoption based beliefs among Saderat Bank customers in Mashhad. Research method was functional survey and Data were gathered by the whole 5-item Likert questionnaire which was including 36 questions. The statistical population this research forms saderat bank customers in Mashhad city. Data statistical analysis was done by using structural equations model (SEM). Results show that diversity and intuition have a positive effect on perceived ease of use and perceived usefulness significantly. Also, influence of compatibility and competitive advantage on user attitude about using internet banking services was confirmed.
خلاصه ماشینی:
با افزايش هزينه ها و نياز به حفظ سودآوري ، بانک ها سعي کردند بر تنوع کانال هاي ارائه خدمات (نظير بانکداري اينترنتي ، همراه بانک و کيوسک ) بي افزايند (هرناندز و همکاران ١، ٢٠٠٧)؛ اما شواهد نشان مي دهد باوجود سرمايه گذاري هاي فراواني که در زمينه فناوري اطل عات در سازمان ها انجام مي شود، ناکامي در اين سرمايه گذاري ها نسبت به توفيق در آن ها رايج تر بوده است ، به طوري که بالغ بر ٥٠ درصد پروژه هاي فناوري اطل عات به نوعي شکست مي خورند و بيش از ٣٠ درصد از آن ها قبل از تحويل منحل مي شوند.
در اين ميان بانکداري اينترنتي از اين قاعده مستثنا نيست و باوجود در دسترس بودن اين خدمات و سهولت استفاده از آن ها، اين سؤالات مطرح مي شود که چرا هنوز بسياري از مشتريان تمايلي به استفاده از آن ندارند؟ چنين به نظر مي رسد که ظهور فناوري بانکداري الکترونيک نيز مانند هر فناوري ديگري نيازمند بررسي نحوه پذيرش آن توسط کاربران و عواملي است که بر پذيرش آن اثر مي گذارند (براداران ، ١٣٩٤).
در اين تحقيق منظور از باورهاي مبتني بر نظريه انتشار نوآوري ، مشاهده پذيري ، مزيت نسبي ، آزمون پذيري و سازگاري بوده و براي سنجش آن از مقياس تساي و همکاران (٢٠١٣) استفاده شده است .
(2006), Adoption of internet banking:An empirical study in Hong Kong, Decision Support Systems, Vol. 42, Issue 3, 15581572.
Investigating the role of unifed theory of acceptance and use of technology (UTAUT) in internet banking adoption context.