چکیده:
فناوری مهترین نیروی شکل دهندهی محیط بازاریابی است. شهرت فناوری زیرمجموعهی از شهرت کلی شرکت است و به تخصص فنی و توانایی شرکت اشاره دارد. شرکتها در صورت تمایل به ماندن در محیط رقابتی ناپایدار بازار باید خود را با تغییرات سریع فناوری وفق دهند و نوآوری مستمر را دنبال کنند. لذا در این تحقیق سعی شده، عوامل تاثیرگذار بر ارتقای شهرت فناوری و تأثیر آن بر عملکرد کسبوکار بررسی شود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و برحسب روش، توصیفی از نوع همبستگی است. با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 104 شرکت در پارک علم و فناوری شهر یزد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج بیانگر این است که مهارتهای انسانی، گرایش برند و سرمایه اجتماعی داخلی بر ارتقای شهرت فناوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، 33درصد تغییرات شهرت فناوری با رفتارگرایش برند تبیین میشود. رفتارگرایش برند بهنوبه خود با 20درصد هنجارگرایش برند و 50 درصد آثار گرایش برند توصیف میگردد. بهمنظور افزایش رفتارگرایش برند از طریق ارزش گرایش برند باید بر متغیر میانجی هنجارگرایش برند تأکید گردد. از سوی دیگر، بهمنظور ارتقای کسبوکار از طریق شهرت فناوری باید بر عملکرد بازاریابی و عملکردمشتری تأکید گردد.
Technology is the strongest force shaping the marketing environment .Technology reputation is a subset of company overall reputation and it refers to company technology expertise and capability. firms are forced to keep pace with rapid technology changes and pursue the “always be innovative” approach if they wish to remain competitive in the marketplace. Therefore, in this research has been tried review the Actors affecting on foster technology reputation and technology reputation effect on business performance. The present study due to it’s objective is practical and terms of methodology is descriptive correlational. With simple random sampling 104 companies in Yazd science park were selected as an example.The results show that employees skills،brand orientation and internal social capital have positive meaningful impact on technology reputation. Forty six percent of variations of technology reputation is explained by Brand orientation . Brand orientation behavior in turn is explained by twenty percent of Brand oriented norms and fifty percent of Brand oriented artefacts.For enhancing the Brand oriented behavior through Brand oriented values should emphasize on mediator Brand oriented norms.Furthermore for enhancing business performance through technology reputationin should emphasize on customer performance and market performance
خلاصه ماشینی:
نتايج بيانگر اين است که مهارت هاي انساني ، گرايش برند و سرمايه اجتماعي داخلي بر ارتقاي شهرت فناوري تأثير مثبت و معناداري دارد.
درحالي که منطقي به نظر مي رسد که مهارت نوآوري کارکنان ، سرمايه اجتماعي داخلي ، گرايش برند (رفتار گرايش برند، آثار گرايش برند، هنجار گرايش برند و ارزش گرايش برند)، شهرت فناوري و عملکرد کسب وکار شرکت (عملکرد مشتري ، عملکرد مالي ، عملکرد بازار) به هم پيوند خورده اند ولي درعين حال به طور تعجب آوري توجه کمي به آن ها مبذول شده است .
Agostini & Nosella " نقش ميانجي شهرت فناوري شرکت در افزايش عملکرد مشتري در حوزه ي BB٢ واحدهاي تجاري کوچک و متوسط ” به بررسي اين نکته که آيا شهرت فناوري ، ارتباط بين مهارت هاي کارکنان براي نوآوري (افرادي داراي سطح بالاي از توانايي فکري )، سرمايه اجتماعي داخلي (اشتراک گذاري دانش در ميان کارکنان ) و گرايش برند (نقش کليدي برند در شرکت ) و عملکرد مشتري (رضايت و وفاداري مشتري ) ميانجي گري مي کند يا خير پرداخته است .
در بين اين عوامل گرايش برند و بعدازآن مهارت کارکنان براي نوآوري و سپس سرمايه اجتماعي داخلي بيشترين تأثير را بر شهرت فناوري دارد.
The central role of a company’s technological reputation in enhancing customer performance in the B2B context of SMEs. Journal of Engineering and Technology Management, 42, 114.
International journal of human resource management, 5(2), 301326.
International journal of human resource management, 5(2), 301326.