چکیده:
یکی از ملزومات عملکرد موفق سازمانها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI)است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز است. به همین منظور عوامل اصلی تاثیر گذار بر نوآوری باز در دو بعد عوامل درونی(ساختار و فرایند، مالی وکارکنان) و عوامل بیرونی(همکاری با رقبا، ارتباط با مشتریان، عوامل سیاسی/قانونی و ارتباط با دانشگاه) در نظر گرفته شده اند.این تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از شاخه توصیفی-همبستگی می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه می باشد که بین 100نفر از خبرگان مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع وعلوم با روش نمونه گیری تصادفی آزمون شده است. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار PLS تجزیه وتحلیل گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد همه ابعاد شناسایی شده از عوامل درونی و بیرونی، بر پیاده سازی نوآوری باز تاثیر دارد.
One of the requirements for the successful performance of organizations in today's competitive world is having innovation and creating competitive advantage. One of the new models for innovation is Open Innovation model (OI). The main objective of this study is to identify influential factors on implementing of open innovation. Therefore, the main factors affecting open innovation have been considered in two dimensions: internal (structural, financial and staff) and external factors (cooperation with competitors, relationship with customers, political/legal factors and relationship with university). An applied, descriptive correlational survey is carried out. The data were collected by using questionnaires which were distributed between 100 experts of the research centers of the Ministry of Science and Industry by random sampling. The data were analyzed by using Path Analysis and PLS software. The results show that all identified dimensions of internal and external factors influence on implementation of open innovation.
خلاصه ماشینی:
با اين حال با وجود اهميت نوآوري باز به عنوان يکي از مدل هاي جديد نوآوري مطالعات بومي قابل توجهي در ارتباط با عوامل دروني وبيروني تأثيرگذار بر آن به منظور کمک به شرکت هاي ايراني در راستاي اجراي موفقيت آميز آن نشده است .
Sungjoo Lee et al؛٢٠١٢,Hamdani and Wirawan؛ ٢٠٠٥,Gassmann&Enkel( وانگيزه هاي مالي در مطالعات مختلف به عنوان مهم ترين عوامل دروني تأثيرگذار بر نوآوري باز شناسايي شده اند.
در اين پژوهش با بررسي مدل هاي مرتبط با اجراي نوآوري باز و با تأکيد بر مدل ارائه شــده توسط اســتاکي (٢٠٠٩)، مهم ترين عوامل تأثيرگذار بر اجراي نوآوري باز متناسب با محيط کسب وکار ايران شناسايي شده اند.
جدول (٥) ميانگين متغيرهاي مدل مفهومي پژوهش بعد متغير ميانگين کارکنان 3,97 عامل دروني منابع مالي 3,99 مشتري 4,20 همکاري با رقبا 3,63 ساختار سازمان 3,91 عامل بيروني عوامل قانوني 3,71 همکاري با دانشگاه 3,99 نمودارتحليل مســير را ميتوان به عنوان وســيله اي براي نمايش اين مطلب درنظرگرفت که کدام متغيرها موجب تغييراتي در متغيرهاي ديگر ميشــود.
بر طبق نتايج اين پژوهش همکاري با دانشگاه به عنوان مهم ترين عامل بيروني مؤثر بر نوآوري باز شــناخته شده است .