چکیده:
لازمه نیل به اهداف توسعه ملی برخورداری از دانش و تکنولوژی پیشرفته است که تنها در سایه انجام پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای کسب میشود. لذا ارزشیابی و نظارت بر وضعیت پژوهش امری غیرقابلاجتناب است. از طرفی ارزشیابی و نظارت وقتی به شکل مؤثر انجام میشود که شاخصهای دقیق و مناسبی برای آن شناسایی، تدوین و برای تصمیمگیری در اختیار سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش شاخصهای کلیدی توسعه پژوهش در سطح کشور را با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان شناسایی کرده و وضعیت شاخصها در این بخش را در مقایسه با دانشگاهها و مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد مقایسه قرار میدهد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا با نظر 8 خبره استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که 30 شاخص از مجموع 74 شاخص استخراجشده توسط محقق از نگاه خبرگان عوامل کلیدی محسوب میشوند که باید بهطور مستمر مورد پایش قرار گیرند. همچنین آمارهای منتسب به تعدادی از شاخصها، تفاوتهای قابلتوجهی را در مقایسه وضعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان میدهد.
Necessary of achieve to the objectives of national development is knowledge and advanced technology that only be achieved by doing fudamental, applied and development research. So evaluation and monitoring on the research situations is unavoidable. However, the evaluation and monitoring is done effectively when the proper indicators are developed for the formulation of the policy, judge and decide. This research aims to identify key indicators in health sector researches and compared them with researches in universities and institutions of science, research and technology ministry. This study was based on a survey using descriptive data has been collected.The research method of this paper is descriptive and analytical. Ishikawa Fuzzy Delphi Technique based on opinion of 8 experts is used for this study. Results show that experts have chosen 30 of 74 indicators as critical indicators that should be monitor continusly. Statistics also show differences in selected indicators between Ministry of Health and Medical Education and Ministry of Science and Technology.
خلاصه ماشینی:
مقايسه عملکرد وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکي و وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ايران با شاخص هاي کليدي معرف توسعه پژوهش با استفاده از تکنيک دلفي فازي اميرعلي سيف الدين اصل ١ فاطمه ثقفي *٢ محمدمهدي ذوالفقارزاده ٣ مهدي حميدي ٤ چکيده : لازمه نيل به اهداف توسعه ملي برخورداري از دانش و تکنولوژي پيشرفته اسث که تنها در سايه انجام پژوهش هاي بنيادي، کاربردي و توسعه اي کسب مي شود.
در همين راستا اين پژوهش شاخص هاي کليدي توسعه پژوهش در سط ح کشور را با تمرکز بر بخش بهداش--ث ودرمان شناسايي کرده و وضعيث شاخص ها در اين بخش را در مقايسه با دانشگاه ها و مؤسس--ات زير نظ ر وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري مورد مقايس--ه قرار مي دهد.
/ نمودار ٢: تعداد مراکز تحقيقاتي فعال ش--اخص سوم تعداد نشريات علمي -پژوهش--ي ايراني (جهث روشن بودن اطلاعات از آمار نشريات وابس--ته به دانش--گاه ها استفاده شده اسث ) نمايه ش--ده در پايگاه هاي معتبر داخلي و بين المللي با IF مناسب مي باشد که نتايج سهم وزارت علوم را دو برابر سهم وزارت بهداشث نشان مي دهد.
/ نمودار ٥: تعداد دانشجويان تمام وقت پژوهشي در مقاطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه ها (دولتي ) سهم اعتبارات تحقيقاتي از توليد ناخالص داخلي به عنوان يک شاخص کليدي در توسعه پژوهش کشور در دودسته دانشگاه هاي موردبررسي نشان مي دهد که سهم اعتبارات تحقيقاتي در وزارت علوم و وزارت بهداشث تقريبا در طي سه سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ ميزان ثابتي را به خود اختصاص داده اسث و اين سهم براي وزارت علوم نزديک به سه برابر اين سهم در وزارت بهداشث مي باشد.