چکیده:
ایناین تحقیق به بررسی مصادیق حمایت دولت از رشد مبتنی بر نوآوری بنگاههای بزرگ میپردازد. نقش بنگاه-های بزرگ در توسعه اقتصادی، زمانی مهمتر میشود که از طریق نوآوری بتوانند محصول/ خدمت جدید به بازارهای داخلی و بینالمللی عرضه کنند. به همین دلیل دولتها با کمک به رشد و توسعه توانمندی نوآوری در بنگاههای بزرگ، میتوانند زمینه را برای رشد و سودآوری این بنگاهها و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور فراهم کنند. توسعه توانمندی نوآوری بنگاهها توسط دولت نیاز به دخالت در امور داخلی بنگاهها دارد که امری پیچیده است. به همین دلیل، معمولا دولتها با "تقویت انگیزه" و "ایجاد فرصت" به ارتقای سطح توانمندی نوآوری کمک میکنند. در این تحقیق، بر اساس یک مدل مفهومی رشد، سطح و نحوه مداخله دولت در توسعه توان نوآوری بنگاهها تشریح شده است. اگرچه سیاستها و خط مشیهای حمایتی دولت خاص هر صنعت است، سعی شده است که سیاستهای مشترک قابل کاربرد درصنایع مختلف، با استفاده از تحلیل تم شناسایی و پیشنهاد شوند. این سیاستها به محک قضاوت متخصصین صنایع بزرگ شامل؛ فولاد، دارو، خودرو و انرژی گذاشته شده است. بنابراین از طریق مصاحبه با خبرگان، نه تنها نتایج تحقیق بلکه اعتبار مدل مفهومی پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفته و تکمیل شدهاند. تحریک سمت تقاضا، برقراری توازن در قدرت چانهزنی، حمایتهای مالی از فعالیتهای تحقیق و توسعه، کمک به توسعه توانمندی یکپارچهسازی بنگاهها و سعی در کاهش/حذف اثر تحریمهای بین المللی، از جمله مواردی هستند که دولتها میتوانند از آن طریق در تقویت توانمندی نوآوری بنگاهها نقش آفرینی کنند.
The aim of this paper is to describe the governmental intervention points in order to encourage Iranian large firms to pursue catch up process through innovation. Large firms play a significant role in economic development. The growth rate of these companies depends on their innovation capabilities. It is difficult for governments to deal with capability development within a firm, they should therefore provide appropriate incentives and opportunities to indirectly promote it. For this purpose, a conceptual framework is developed and presented. By interviewing top managers of large companies and experts from Steel, Pharmaceutical, Power Generation and Car industries of Iran, the proposed framework is enhanced and supported. Although, policies are normally contextual and may differ from one to another industry; some horizontal policies which are common among different industries are revealed and clustered by employing thematic analysis. According to this investigation, provoking the demand side, balancing the bargaining power, financially supporting R&D and innovation activities, trying to remove or reduce the effect of international sanctions and helping the companies to improve their design, implementation and commercialization capabilities are the five major elements which should be considered by the Iranian government.
خلاصه ماشینی:
اين سياسث ها شامل ثحريک طرف ثقاضا، برقراري ثوازن در قدرت چانه زني ، حمايث هاي مالي از فعاليث هاي ثحقيق و ثوس--عه ، کمک به ثوسعه ثوانمندي يکپارچه سازي بنگاه ها و سعي در کاهش / حذف اثر ثحريم هاي بين المللي ، هستند..
ازآنجايي که کش--ورهاي در حال ثوس--عه داراي بازار محدود محلي هس--تند، دولث ها موظفند ثا با اثخاذ سياسث هايي در جهث ارثقاي ثوانمندي نوآوري بنگاه هاي بزرگ، فرصث مناسبي را براي افزايش ثوان رقابث پذيري اين بنگاه ها در بازار بين المللي فراهم کنند.
در اين ثحقيق ، سعي بر آن اسث که با ثوسعه مدل مفهومي رشد مبتني بر نوآوري بنگاه هاي بزرگ ايراني ، ميزان و نحوه مداخله دولث براي حمايث از اين نوع رشد مشخص شود.
سؤال اصلي ثحقيق را مي ثوان به شکل زير مط رح کرد: «دول--ث چگونه مي ثوان--د از بنگاه هاي بزرگ حمايث کند ثا در مس--ير فرآيند همپايي ، ثوانمندي نوآوري خود را در محصولات ثوسعه دهند؟» به منظ ور پاسخ به اين سؤال، در بخش دوم با استفاده از ادبيات موضوع، مدل رشد مبتني بر نوآوري بنگاه هاي بزرگ ش--رح داده مي ش--ود.
طرف تقاضا چندلر۱، (۱۹۹۲) مدل عمومي رشد ثقاضا در کشورهاي در حال ثوسعه را به اين شکل معرفي مي کند؛ هدف بنگاه هاي اقتصادي در ابتداي ثأسيس ، پاسخگويي به ثقاضاي محلي اسث ، با افزايش ثوليد و نيز ثعداد رقبا، بنگاه ها به اين نتيجه مي رس--ند که براي بق--ا بايد به فعاليث در بازار بين المللي فکر کنند.
The business of projects; managing innovation in complex products and systems, New York, Cambridge university press.