چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تفکر انتقادی، خود پنداره و خودتنظیمی در دانشآموزان دختر دبیرستان و هنرستان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دبیرستان و هنرستان ناحیه ۴ شهر قم بود که در سال ۹۴-۱۳۹۳ مشغول به تحصیل بودند. برای این منظور ۶۰ نفر از دانشآموزان دبیرستان و ۶۰ نفر از دانشآموزان هنرستان بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این مطالعه، پرسشنامههای تفکر انتقادی کالیفرنیا ب، خودپنداره راجرز و خودتنظیمی بوفارد بود. ابزارها دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند. جهت آزمودن فرضیههای پژوهش، آزمون t گروه های مستقل به کار گرفته شد. تجزیهوتحلیل داده های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS ویراست ۱۹ صورت گرفت. نتایج نشان داد که تفکر انتقادی در دانشآموزان دبیرستان به طرز معناداری بالاتر از دانشآموزان هنرستان است؛ اما خودپنداره واقعی و ایدهآل و خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستان و هنرستان دارای تفاوت معناداری نیست. درنهایت، محدودیتهای پژوهش و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
بیشتر تحقیقات در مورد پیشرفت تحصیلی در دبیرستان انجام گرفته است و در زمینه هنرجویان فنی و حرفهای و تواناییها و مقایسه آنها با دبیرستان، با وجود اختصاص سهم قابلتوجهی از بودجه آموزشوپرورش، کمتر کار شده است؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر، مقایسه تفکر انتقادی، خودپنداره و خودتنظیمی در دانشآموزان دختر دبیرستان و هنرستان میباشد.
نتایج آزمون t برای متغیرهای تفکر انتقادی، خودپنداره و خودتنظیمی در هنرستان و دبیرستان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود، تفاوت موجود بین تفکر انتقادی در دانشآموزان هنرستان و دبیرستان، با 99 درصد اطمینان معنادار است.
بهعلاوه، نتایج جدول 2 نشان میدهد که تفاوت موجود بین خودپنداره (فرم الف) در دانشآموزان هنرستان و دبیرستان، معنادار نیست؛ بنابراین فرض صفر تأیید میشود.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف مقایسه سه متغیر تفکر انتقادی، خودتنظیمی و خودپنداره در دانشآموزان دبیرستان و هنرستان انجام گرفت.
بر این اساس فرضیههای پژوهش به این شرح بود: فرضیه 1: بین تفکر انتقادی در دانشآموزان هنرستان و دبیرستان تفاوت وجود دارد.
این گفته، همسویی تحقیقات بالا را با نتیجه این پژوهش که بیان میدارد بین خودپنداره دانشآموزان دختر دبیرستان و هنرستان که در سطح تحصیلات پیشرفته و کم پیشرفته میباشند، تفاوت معنیداری وجود ندارد، نشان میدهد.
بهطورکلی در مورد این متغیر تحقیقات زیادی در زمینه رابطه خودپنداره با پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و تفکر انتقادی انجامشده است.
همچنین، یافتهها نشان دادند که بین خودپنداره واقعی (الف) دانشآموزان دبیرستان و هنرستان تفاوت وجود ندارد.
بهعلاوه، نتایج نشان دادند که بین خودپنداره ایدهآل (ب) دانشآموزان دبیرستان و هنرستان تفاوت وجود ندارد.