چکیده:
هدف مقالهی حاضر، ارزیابی میزان موفقیت سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیهی اروپا پس از لیسبون با استفاده از مطالعهی موردی در بحران اکراین در سال 2014 و مقایسهی آن با جنگِ کوزوو در سال 1999 است. بدین منظور، ابتدا معاهدهی لیسبون و تفاوتهای آن با معاهدهی ماستریخت موردبررسی قرار میگیرد، سپس به تفاوتهای بحران اکراین با بحران کوزوو اشاره خواهد شد. درنهایت عملکرد دستگاه سیاست خارجی اتحادیهی اروپا درخصوص این بحران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
The article seeks to evaluate the progress in the EU common foreign and security policy after the Lisbon treaty in comparison with Maastricht Treaty. Two crises in Eastern Europe have been studied by reviewing the EU’s official documents and ratifications. Ukraine crisis occurred five years after the Lisbon treaty, likewise the Kosovo crisis happened five years after the Maastricht treaty. By comparing the EU reaction to these two crises, the achievements can be evaluated. The focus is mainly on restrictive measures like economic and diplomatic sanctions. The study shows that considering all differences, the Ukrainian crisis was a success story and the EU drew a more cohesive and more efficient response. This conclusion was reached by the number of reactions and their efficacy. However, there are some qualifications, especially when positive peace is explored, the outcome did not satisfy the expectations
خلاصه ماشینی:
پيشرفت در سياست خارجي و امنيتي مشترک اتحاديه اروپا: مطالعه ي موردي بحران اکراين و کوزوو 1 يوسف مولايي استاديار بازنشسته دانشگاه تهران ، دانشکده حقوق و علوم سياسي yousef.
ir چکيده هدف مقاله ي حاضر، ارزيابي ميزان موفقيت سياست خارجي و امنيتي مشترک اتحاديه ي اروپا پس از ليسبون با استفاده از مطالعه ي مـوردي در بحـران اکـراين در سـال ٢٠١٤ و مقايسه ي آن با جنگ کوزوو در سال ١٩٩٩ است .
(ايزدي، ١٣٨٧) شايد مهم ترين تغيير در معاهده ي ليسبون از جهت نقشي که در سياست خارجي مشـترک اتحاديـه ايفـا خواهد کرد، اضافه شدن دو پست رئيس شوراي اروپا توسط يک سياست مـدار بـه مدت دو سال به جاي رياست شـش ماهـه ي هـر يـک از کشـورها عضـو و پسـت نماينده ي عالي سياست خارجي و امنيتي مشترک است .
,Parish) (٢٠١٤ اما گذشته از استدلال هاي سياسي که در توجيه اقدامات انجـام شـده توسـط روسيه و يا ناتو در هر يک از اين دو کشور انجام شده است ، تفـاوت هـاي ايـن دو بحران را در دو سطح کلان نظام بين الملل و سـطح خـرد داخلـي مـيتـوان در دو بخش موردبررسي قرارداد: الف ) تفاوت در نظام بين الملل ١.
٢٣ Russian gas exports via Ukraine up) (٢٠١٧ ,pct this year اين عدد اگرچه نسبت به پيش از بحران کريمه بسيار پـايين تـر است ، اما خود نشان دهنده ي انحصار اکراين در ترانزيت گاز صـادراتي بـه روسـيه است .