چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی پایه دهم براساس روشهای ویلیام رومی و آنتروپی شانون بود. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر اجرا از نوع توصیفی و تحلیل محتوا بوده و فصل اول کتاب شیمی پایهی دهم چاپ سال 1397 از حیث توجه به ابعاد متن، تصویر و تمرین بر اساس تکنیک ویلیام رومی و آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتهاست .یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص درگیری دانشآموزان با متن و تصاویر 38/0 و با فعالیتها 5/4 است. به عبارتی، متن و تصاویر فصل اول کتاب شیمی پایه دهم، غیر فعال هستند، در حالی که فعالیتهای پایان فصل به دلیل فعال بودن بیش از اندازه فعال هستند. با استفاده از آنتروپی شانون مشخص شد که میزان توجه به مقوله c در متن کتاب بیشتر از مقولههای دیگر است؛ میزان ضریب اهمیت مقوله a در محتوای غیرنوشتاری از بقیه مقولهها بیشتر است؛ در مورد محتوای نوشتاری، مقولههای فعال با چهار شاخص بالاترین ضریب اهمیت (116/0) نسبت به مقولههای غیرفعال و خنثی را دارند؛ در مورد محتوای غیرنوشتاری، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص غیرفعال a (52/0) است.
The purpose of the present study was to content analysis of tenth grade chemistry textbook based on William Romey and Shanon Entropy techniques. This research is an applied research and in terms of implementation is descriptive and content analysis. The first chapter of the tenth grade chemistry book published in 2016 in terms of text, image and practice dimensions based on William Romey and Shannon entropy techniques has been studied. The findings showed that involvement with text and images was 0.38 and activities was 4.5. In other words, the text and images are inactive, while the activities at the end are more active. Using the Shannon entropy, it was found that the attention to (c) in the text was higher than the other categories; The coefficient of significance of category (a) in non-written content is higher than that of other categories; the active categories with the four indices have the highest coefficient of significance (0.116) over the inactive and neutral categories; the highest coefficient of significance is related to the inactive index a (0.52).