چکیده:
جنسیت و عواطف سازههایی اجتماعیاند که در چارچوب بسترهای اجتماعی به هم پیوند میخورند و نقش برجستهای در ساخت فرصتهای زندگی دارند. تبیین احساس خوشبختی و بررسی نسبت آن با زنانگی و مردانگی هدف مقالة پیشروست. در راستای دستیابی به این هدف چارچوب نظری مناسبی تدوین و فرضیههایی طراحی شدند که با اتکا به روش پیمایش آزمون شدند. حجم نمونه دویست نفر از شهروندان شهر زنجان و شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده است. نتایج نشان دادند پنجاه درصد از شهروندان زنجانی احساس خوشبختی بالایی دارند و مردان و زنان به نسبت برابر احساس خوشبختی زیادی دارند. در میان متغیرهای اثرگذار بین احساس خوشبختی، رضایت از زندگی، رضایت از شغل و رضایت از جنسیت و مقایسه با دیگران و مقایسه با گذشتة خود رابطة معناداری وجود دارد و در میان انواع زنانگی (مؤکد و سازگار) و انواع مردانگی (هژمونیک و فرودست) بین مردانگی فرودست رابطهای معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد رضایت از زندگی خانوادگی، مقایسه با گذشتة خود، زنانگی مقاوم، مقایسه با دیگران و مردانگی هژمونیک بیشترین واریانس احساس خوشبختی را تبیین میکنند.
Gender and emotion are social constructs that are connected to each other in the structures of social context which play a prominent role in creating the possibilities of life. This study aims to explain the feeling of felicity by investigating its relationship with femininity and masculinity. In order to achieve this goal, an appropriate theoretical framework was prepared and hypotheses were designed that were examined based on applying the survey method. The sample included two hundred individuals among Zanjan citizens. The sampling method was also based on multi-stage cluster method. The results indicated that 50% of Zanjan citizens feel high level of felicity and this feeling is relatively equal among men and women. There is a significant meaningful relation among the influential variables affecting felicity, life satisfaction, job satisfaction and gender satisfaction on the one hand, and comparison with others and comparison with one's own past on the other hand. There is also a significant relationship between types of femininity (emphatic and compatible) and types of masculinity (hegemonic and inferior) among which there is a significant relationship between inferior masculinity. The results of path analysis also indicated that family life satisfaction, comparison with their own past, resilient femininity, comparison with others and hegemonic masculinity explain the most frequent variance of feeling felicity.
خلاصه ماشینی:
در ميـان متغيرهاي اثرگذار بين احساس خوشـبختي ، رضـايت از زنـدگي ، رضـايت از شغل و رضايت از جنسـيت و مقايسـه بـا ديگـران و مقايسـه بـا گذشـتة خـود رابطة معنـاداري وجـود دارد و در ميـان انـواع زنـانگي (مؤکـد و سـازگار) و انواع مردانگـي (هژمونيـک و فرودسـت) بـين مردانگـي فرودسـت رابطـهاي معنادار وجود دارد.
برايناساس تبيين جامعهشـناختي احسـاس خوشبختي زنجـانيهـا و هويـت جنسـيتي سـاکنان ايـن شـهر بـر پايـة ارزشهـاي زنـانگي و مردانگي دغدغة مقاله حاضر بـه شـمار مـيرود کـه پـرداختن بـه ايـن دغدغـه در قالـب سـه پرسش تحقق يافت: کدام متغيرهاي اجتمـاعي بـر احسـاس خوشـبختي شـهروندان زنجـاني١ تأثير دارند؟ وضع خوشبختي بين سنخهاي زنانـه و مردانـه چگونـه اسـت؟ کـدام سـنخهـاي مردانه و کدام سنخهاي زنانه در تجربة زيستة خود خوشبختي را بيشتر تجربه کردهاند؟ چارچوب نظري خوشبختي مفهومي پيچيده و چنـدوجهي اسـت کـه در پيونـد بـا مفـاهيمي همچـون شـادي، رضايت از زندگي و رفاه ذهنـي قـرار مـيگيـرد.
(به تصویر صفحه رجوع شود)جدول ٥: ميزان تأثير مستقيم، غيرمستقيم و کل متغيرهاي مستقل بر متغير خوشبختي متغير تأثير مستقيم تأثير غيرمستقيم تأثير کل رضايت از زندگي ٠/٤٠٩ - ٠/٤٠٩ خانوادگي مقايسه با گذشتة خود ٠/٢٧٩ ٠/١٣٠ ٠/٤٠٩ مقايسه با ديگران ٠/١٩٧- - -٠/١٩٧ زنانگي مقاوم ٠/٢٤٢- - -٠/٢٤٢ مردانگي هژمونيک ٠/١٤٥ - ٠/١٤٥ نمودار تحليل مسير فوق بيانگر اين اسـت کـه متغيـر رضـايت از زنـدگي خـانوادگي بـه عنوان يکي از متغيرهاي مستقل اين تحقيق، بيشترين تأثير مستقيم (٠/٤٠٩) را بـر خوشـبختي افراد دارد.