چکیده:
سالمندان از حساسترین گروههای سنی جامعه محسوب میشوند و بررسی سلامت شناختی و هیجانی آنها سزاوار توجه میباشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهنآگاهی و فراهیجانها در پیشبینی نارساییهای شناختی سالمندان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سالمندان شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر شامل 215 سالمند بود که با استفاده از روشنمونهگیری تصادفی ساده از آسایشگاههای سالمندان و روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای از پارکهای شهر تهران انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون نارساییهای شناختی برادبنت، پرسشنامه مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی و مقیاس فراهیجان میتمنسگرابر استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نارساییهای شناختی و ذهنآگاهی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد فراهیجانهای مثبت نیز با نارساییهای شناختی رابطه منفی معنی داری دارند، درحالیکه بین فراهیجانهای منفی و نارساییهای شناختی در سالمندان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ذهنآگاهی و فراهیجان منفی میتوانند بهطور معناداری نارساییهای شناختی را در سالمندان پیشبینی کنند. بنابراین، با فراهم کردن مداخلات درمانی مبتنی بر افزایش ذهنآگاهی و کاهش فراهیجانهای منفی میتوان در جهت پیشگیری و یا کنترل نارساییهای شناختی در سالمندان اقدام نمود.
Elderly people are considered as the most sensitive age group of the community, and their cognitive and emotional health deserves attention. Therefore, the purpose of this study was to investigate the role of mindfulness and meta-emotions in predicting cognitive failure in the elderly. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study was all the elderly in Tehran in 1396. The sample consisted of 215 elderly individuals who were selected using random sampling method from nursing homes, and a two stage cluster sampling method from Tehran parks. Data were collected using The Cognitive Failures Questionnaire (Broadbent, Cooper, FitzGerald & Parkes, 1982), The Kentucky Inventory of Mindfulness Skills (KIMS), and Mitmansgruber’s Meta-Emotion Scale. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. The results of Pearson correlation coefficient shows that there is a significant negative relationship between cognitive failure and mindfulness. Also, the results shows that positive meta-emotions have a significant negative relationship with cognitive failures, while there is a significant positive correlation between negative meta-emotions and cognitive failure in the elderly. The results of regression analysis also shows that mindfulness and negative meta-emotions can significantly predict cognitive failures in the elderly. Therefore, by providing therapeutic interventions based on increasing mindfulness and reducing negative meta-emotions, it is possible to take steps to prevent or control cognitive failures in the elderly.