چکیده:
هدف اصلی این نوشتار، بررسی و واکاوی جنگ عراق علیه ایران بر مبنای رهیافت جامعه شناسی تاریخی است. مفهوم جنگ به طور ویژه ای در روابط بین الملل و به ویژه در نظریه
واقع گرایی کلاسیک و نوواقع گرایی بدون توجه به تاثیرات کارکردی آن، بر قوام و شکل گیری
کشور حورد مطالعه واقع میشرد. جامعهشناسی تاویخی به نوات یک شاخه اترکیبی و حوزه میان
رشتهای، نقطه تلاقی دوعلم اتاریخ و جامعهشناسی است که آمروزه تحت عنوان رویکرد
جامعه شناسی تاریخی به خصوص در روابط بین الملل (یعنی نگاه تاریخی به کشور و سامانه
بین المللی) شناخته می شود. این مقاله در صدد است به دو عنصر مهم در چارچوب گفتمان جنگ عراق علیه ایران، یعنی شکل گیری کشور و هویت در چارچوب قلمرو سرزمینی ایران، از منظر جامعه شناسی تاریخی بپردازد و کاستی نظریه های تقلیل گرایانه (جریان اصلی) در روابط بین الملل به مسئله مذکور را برطرف نماید.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله در صدد است به دو عنصر مهم در چارچوب گفتمان جنگ عراق عليه ايران، يعني شكلگيري كشور و هويت در چارچوب قلمرو سرزميني ايران، از منظر جامعهشناسي تاريخي بپردازد و كاستي نظريههاي تقليلگرايانه (جريان اصلي) در روابط بينالملل به مسئله مذكور را برطرف نمايد.
جنگها كه اغلب از منظر واقعگرايي و در چارچوب گفتمان سود و زيان يا برد و باخت مورد بررسي قرار ميگيرند، ميتوانند از منظرهاي متفاوتي همچون جامعهشناسي تاريخي، نمود يافته و تأثير آن بر شكلگيري كشور، سامانه بينالملل جنگ و هويت ملي يا جنگ و تغيير، سنجيده شوند.
در اين مقاله، ابتدا مفهوم جنگ در روابط بينالملل از منظر واقعگرايي و نوواقعگرايي بررسي خواهد شد، سپس جنگ و تأثير آن بر شكلگيري كشور از ديدگاه جامعهشناسي تاريخي" چارلز تيلي "مورد كندوكاو قرار گرفته و آن گاه رويكرد فوق در مورد جنگ عراق عليه ايران در قالب شكلگيري دولت مدرن يا به تعبيري دولت - ملت سازي و هويت ايراني از منظر جامعهشناسي تاريخي، تبيين مي كند.
(16) براين اساس، فرضيه نوشتار حاضر عبارت از اين است كه جنگ باعث شكلگيري دولت مدرن در ايران از منظر جامعهشناسي تاريخي شد.
به عبارتي در اين نوشتار، جنگ تحميلي به عنوان يك متغير بينالمللي و تأثير آن بر شكلگيري كشور- ملت در ايران به عنوان امري اجتماعي- تاريخي مورد بررسي قرار گرفته است.
p ,1977 ,sserp ytisrevinu aibmuloC ,kroY weN , scitiloP dlroW ni redrO fo ydutS A :yteicoS lacihcranA ehT ,yldeH .