چکیده:
با توجه به اهمیت بین المللی موضوع کشت خشخاش، در مطالعه حاضر به بررسی سیاستهای جایگزین کشت خشاش بر اساس گروه های متفاوت اجتماعی اقتصادی افغانستان با استفاده از مدل برنامه ریزی ریاضی مثبت (PMP) و مدل برنامهریزی خطی پرداخته شد. دادههای مورد نیاز از کشاورزان خشخاش کار استان دایکندی بخش کیتی به روش نمونهگیری خوشهای جمع آوری شد. در مرحلۀ اول هفت آبادی انتخاب و در مرحلۀ دوم، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 132 زارع خشخاش کار انتخاب شدند. سیاستهای همچون سناریوهای ورود ذرت هیبرید به الگوی کشت با و بدون کشت خشخاش، افزایش عملکرد گندم و سیاست کشت جایگزین زعفران در کنار سیاستهای قیمتی همچون افزایش قیمت گندم درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که استفاده از محصولاتی مانند ذرت هیبرید میتواند تا حدودی این کاهش درآمد (تقریبا 45%) را جبران کند و سیاستهای افزایش قیمت و عملکرد گندم نشان داد که اثر افزایش عملکرد روی سطح زیرکشت خشخاش بسیار مؤثرتر از سیاست افزایش قیمت گندم میباشد و اعمال سیاستهای توأم افزایش قیمت و عملکرد گندم، تأثیر بیشتری بر کاهش کشت خشخاش دارد. همچنین زعفران، تحت شرایط کنونی، یک جایگزین جدی برای خشخاش بخصوص برای مزرعه نماینده گروه دو میباشد اما اگر قیمت سرمزرعه خشخاش بالاتر از 80 هزار افغانی به ازای هر من (شود، زعفران هم نمیتواند یک محصول جایگزین باشد بنابراین تنها با سیاستهای طرف عرضه امکان حذف کشت خشخاش وجود ندارد و بایستی سیاستهای کنترل تقاضا نیز مورد توجه قرار گیرد.
The opium poppy cultivation is one of the many problems that Afghanistan is facing nowadays. To address this problem, many strategies such as eradication, interdiction and alternative livelihood opportunities have been adopted. But, it is a well-established fact that these efforts have not been successfully proved as they were envisaged when started. It is believed that cultivation of opium poppy will automatically contract by enhancing licit livelihood opportunities. But, alternative livelihood development has failed to recognize the different motivations and factors that influence household's decision to cultivate illicit drug crops and ignored the fact that these motivation and factor differ across households from different socio-economic group in different areas of Afghanistan. The goal of this study was to examine opium cultivation alternative policies using positive mathematical programming (PMP) model at representative farm (RF) level. PMP has been improved to overcome normative character of optimization models. Therefore, PMP is highly practical for analyzing the consequences of agricultural policies as long as enough empirical data are available for calibration of the model. A linear programming model was used for the RF of homogenous groups when no empirical data was available. Farm level data were obtained from a sample of poppy farmers in the Kiti district of Daykundi province. A two stage cluster sampling was used to select the sample farmers. At the first stage, a cluster of seven villages. In the second stage, by a simple random sampling method, 132 poppy producers were chosen for interview and collection of necessary farm level data. The results showed that opium is the only cash crop in contrast with other crops which are cultivated primarily to meet subsistence requirements. The exclusion of opium had significant effects on farmers' income and decreased their gross margins by 34.7 to 68 percents. Results also indicated that saffron is a serious alternative for opium poppy particularly at the representative farm of group 2 under current conditions. But, the retail margin for the poppy is very high and if a part of this margin assign to poppy farmers, none of the crop can compete against opium poppy. In other words, saffron cannot be an alternative crop if the farm gate price of poppy becomes eighty thousand Afghanis per Man (Approximately 1Man=5 kilos). Finally, it was found that price and non-price policies of wheat and corn can alleviate economic effects of poppy interdiction.
خلاصه ماشینی:
جدول (١) توزیع منطقه ای کشت خشخاش در افغانستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : گزارش UNODC از کشت خشخاش ، ٢٠١٦ ٢٠١٦ ,Source: UNODC report on Opium cultivation روند افزایش سطح زیرکشت تولید این محصول نشان میدهد که دولت این کشور باید در سیاست های خود در مورد کاهش تولید خشخاش بازنگری کند.
این بررسی 1 Common Agricultural Policy Mid-Term Review (CAP MTR) سعی دارد بینش مناسبی به سیاست گذاران ملی و جهانی در مورد تأثیر سیاست های احتمالی دولت بر سطح زیر کشت خشخاش و همچنین معیشت کشاورزان خشخاش کار بدهد تا بتوانند با تصمیم گیریهای بهتر، از افزایش تولید این محصول در افغانستان جلوگیری و یا حتی آن را بکاهند.
روش تحقیق در این بررسی درآغاز با استفاده از یک مدل برنامه ریزی خطی ساده و آنگاه مدل برنامه ریزی ریاضی مثبت (PMP)، اثرگذاریهای سیاست های احتمالی دولت روی سطح زیر کشت خشخاش و همچنین سطح زندگی کشاورزان خشخاش کار بررسی شده است .
هنگامی که زعفران به عنوان یک محصول در مدل هر سه کشاورز نماینده تعریف میشود، اگر محدودیت خودمصرفی حذف شود، با توجه به قیمت بالای این محصول ، این نتیجه گرفته میشود که بهتر است برای رسیدن به بیشینه سود ممکن ، کشاورز همه زمینش را زعفران بکارد؛ یعنی سطح زیرکشت خشخاش و گندم و ذرت و ماش صفر شود.