خلاصه ماشینی:
"پس مقصود و خلاصة همه آفرینش،وجود انسان است و وجود عالم،فرع بر وجود انسان است،چنانکه در حدیث قدسی خطاب به حضرت داوود آمده است که:«یا بن آدم خلقت العالم لا جلک و خلقتک لا جلی»یعنی:ای فرزند آدم جهان را برای تو آفریدم ولی ترا برای خود آفریدم،که اگر انسان نبود،جهان نبود،و وجود جهان غایت و معنائی نداشت و غرض از خلق انسان هم عبادت حق است که:«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» و عبادت حقیقی هم متوقف بر معرفت و معرفت حقیقی هم شایستهء انسان است که حامل بار امانت الهی و خلیفهء وی در وجود است و اوست که در مقام عبودیت آینهء تمام نمای جلال الوهیت و ربوبیت است و صفات جمال و جلال در مظهر انسانی بروز و ظهور یافته است و انسان مخلوق دو دست جمال و جلال حق است،ولی این اسماء الهی در انسان وجود بالقوه دارد و وجود بالفعل ندارد وقتی که نفس انسان بر اثر پیروی از شریعت،صیقلی یافت و تربیت او به کمال رسید،و در مرتبهء عبودیت تام و تمام شد،صفات حق در آینهء وجود او ظاهر شود و در آینهء وجود خود،حق را بشناسد و ببیند و صفات او را مشاهده کند و با شناختن خود،عارف حق شود و بداند که کیست و چیست و از کجا این فضیلت و کرامت را یافته است.
» بعضی از نویسندگان کتب تراجم ضمن نقل داستان یاد شده گفتهاند که بهاء الدوله از،ابن بواب میخواهد تا خود نسخهای را که نوشته است،معرفی کند ولی این استاد بزرگوار اجازه میخواهد تا آن نسخه مجهول بماند و قرآن مورد بحث در تاریخ به نام ابن ابن مقله ثبت گردد."