چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران بازاریابی شعب دیجی کالا شهر تهران در در سال 1400بودند. حجم نمونه 100 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت و به شیوه نمونهگیری در دسترس (اجرای آنلاین) انتخاب و به پرسشنامه مدیریت بازاریابی محقق ساخته (R-MMMQ) و پرسشنامة چابکی سازمانی (OAQ) شریفی و ژانگ (1999) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین مدیریت بازاریابی با چابکی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد (01/0> p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 1/42 درصد از واریانس چابکی سازمانی به وسیله مدیریت بازاریابی تبیین میشود. در مجموع نتایج حاکی از آن است که مدیریت بازاریابی در پیشبینی چابکی سازمانی نقش اساسی و مهمی دارند.
The aim of this study will be to investigate role prediction of marketing management on organizational agility. The quantitative- correlation method was used. The statistical population of this study was all marketing managers of private companies in Tehran in 1400. The sample size of 100 of these individuals was selected based on the plant formula and by available sampling method (online) and and they were asked to fill in the researcher-made marketing management questionnaire (R-MMMQ) and organizational agility questionnaire (OAQ) Sharifi and Zhang (1999). The collected data was analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis. Findings showed that there was significant correlation between marketing management with organizational agility (P<0/01). Regression analyses also revealed that %42/1 of variance of organizational agility was explained by marketing management. This study confirmed the significant contribution of marketing management in organizational agility.
خلاصه ماشینی:
در یک جمعبندی میتوان که مدیریت بازاریابی میتوانند با چابکی سازمانی از لحاظ نظری و تئوریکال باهم در ارتباط باشد، اما پژوهشی که مدیریت بازاریابی و چابکی سازمانی را با همدیگر در قالب یک پژوهش منسجم و واحد مورد بررسی قرار داده باشد، وجود ندارد، لذا در راستای پاسخگویی به این خلاء تحقیقاتی، سوال پژوهش حاضر این خواهد بود که آیا چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی پیشبینی میشود؟ Sena management marketing روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی که با هدف پیشبینی انجام میشود و از رگرسیون استفاده شد.
ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (( مقدار احتمال در سطح 01/0 بر اساس جدول 3 نتایج ماتریس ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین مدیریت بازاریابی (در سطح 01/0 خطا و 99 درصد اطمینان) با چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
از آنجایی که بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد این امر ادامه تحلیل را امکانپذیر میسازد، لذا برای پیشبینی چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی از رگرسیون به روش همزمان استفاده میشود که نتایج آن در جداول 4 و 5 آمده است.
خلاصه مدل و تحلیل واریانس چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه جدول 4 نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندگانه بین مدیریت بازاریابی با چابکی سازمانی برابر 649/0 است.
بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی بود.