چکیده:
هدف از این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهر اصفهان بود. نمونه مورد نظر در این پژوهش 300 نفر از دانشآموزان پایه پنجم دبستان (152 پسر و 148 دختر) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از نواحی پنجگانه آموزشی شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. در این پژوهش، کتاب ریاضی پایه پنجم دبستان تحلیل محتوا شد. ضریب کریپندورف مبنی بر توافق تحلیل محتوا 84/0 محاسبه شد. بر اساس مقولههای استخراج شده و هدفهای رفتاری هر مقوله و با توجه به نظریه شناختی بلوم و حجم هر مقوله در کتاب درسی ریاضی 150 سؤال طرح و به صورت مقدماتی اجرا گردید. سپس فرم نهایی اجرا و پارامترهای سؤالات آزمون بر اساس نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال ـ پاسخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد که این آزمون دارای روایی مطلوب و نیز پایایی مناسب (92/0=α و ضریب بازآزمایی = 94/0) بوده و حساسیت و دقت این آزمون به ترتیب 99 و 96 درصد به دست آمد. پارامتر تشخیصی a (g) و دشواری b (g) بر اساس نظریه سؤال ـ پاسخ نیز نشان داد که همه سؤالات دارای قدرت تشخیص مناسب (بالای 5/0) و دشواری مطلوب بوده و با مدل 2 پارامتری برازش کامل دارند (05/0 P>). منحنی تابع آگاهی آزمون نیز نشان داد که مناسبترین کاربرد این آزمون در سطوح توانایی ریاضی (θ) 2/0- تا 2+ است.
The main purpose of this study was to develop and validate a diagnostic test for dyscalculia in fifth grade in primary schools of Isfahan. For this purpose, content analysis was conducted on the content of fifth grade math textbook. Keripendorf’s coefficient of 0.88 was found based on consistency of content analysis. Based on Bloom’s (1926) Cognitive Theory, 150 questions were designed and test via a pilot study. The test with revised questions were administered to 300 students (152 males, 148 females) who were selected using multi-level cluster sampling method from five districts of Isfahan. Questions and test parameters were assessed based on the classic test and item-response theory. Results showed that the test had desirable validity and reliability (α= 0.92, test-retest coefficient= 0.94). Specificity and sensitivity of 0.99 and 0.96 were obtained for this test, respectively. Based on item-response theory, discrimination a (g) and difficulty b (g) Parameters showed that the questions had desirable discrimination power and acceptable difficulty. Furthermore, the questions had complete fitness with two-parameter model (p>.0.05). TIF curve demonstrated that the test was suitable for students with math ability (θ) between +2 and -0.2.