چکیده:
چکیده
قصهگویی به عنوان روشی غیرمستقیم برای ارائه چهارچوبی برای آموزش و ارتقاء خودفهمی، کارآیی و وحدت دادن به تجارب، میتواند در سلامت کودکان و نوجوانان نقشی مؤثر داشته باشد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش قصهگویی بر کاهش میزان افسردگی کودکان دبستانی سال چهارم و پنجم ابتدایی بود. از مقیاس افسردگی کودکان (CED-DS؛ وایزمن و اورواشل، 1980) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ابتدا آزمودنیها بر اساس نمره افسردگی بهطور جفتی همتا شدند و سپس هر یک از جفتها به تصادف در گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 31 نفر از داوطلبان شرکت در کارگاه قصهگویی، بودند. طرح آزمایشی طی 12 جلسه اجرا و دو هفته بعد از اتمام جلسات پسآزمون و 6 ماه بعد، آزمون پیگیری اجرا شد. نتایج نشان داد که تغییر سبک کودکان بر افسردگی آنها مؤثر است و الگوی آموزش خوشبینی به روش قصهگویی، باعث کاهش میزان افسردگی کودکان و پایداری اثر آن بعد از 6 ماه شده است. بنابراین استفاده از این الگوی قصهگویی میتواند بر کاهش افسردگی کودکان تأثیر نسبتاً پایداری داشته باشد.
Abstract
Storytelling is an indirect method for introducing a framework for education, improving self concept and efficiency, and unifying separate experiences in children and young adults. Therefore, it can affect their health. This study was conducted to examine the effects of the storytelling model of teaching optimism on depression in grades 4 and 5 primary school children, a quasi-experimental design (two groups with pretest, posttest and follow-up test) was used. The research instrument used was the Center for Epidemiological Studies Depression Scale (CED-DS Weissman and Orvaschell, 1980). The subjects were selected from students who volunteered to participate in the storytelling workshop. The participants were matched in two groups according to their results in the pretest. 32 students were assigned randomly to either a control or an experimental group. Storytelling teaching was carried out the experimental group for 12 sessions. Post tests were conducted after two weeks and follow-up tests were administered to participants after six months. Results showed that changes in children's style effects their depression and the teaching of optimism using the storytelling model reduces depression in children. The follow-up study showed that, this effect continued after six months. Therefore, this storytelling model can result in a relatively effective reduction in depression of children.