چکیده:
نظریههای شناختی-اجتماعی انگیزش و پیشرفت تحصیلی برنقش متقابل متغیرهای شخصی و بافتی در عملکرد تحصیلی تاکید دارند. دراین پژوهش خودکارآمدی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده به عنوان دو متغیر مهم شخصی و بافتی موثر در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مورد مطالعه قرارگرفتهاند. 500 نفر از دانشآموزان دختر در رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم انسانی از دبیرستانهای شهر تهران انتخاب و مطالعه شدند. جهت ارزیابی خودکارآمدی دانشآموزان از خردهمقیاس باورهای خودکارآمدی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) استفاده شد، میزان تحصیلات، شغل والدین و درآمد خانواده نیز به عنوان شاخصهای وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان مدنظر قرارگرفت. معدل دانشآموزان در دروس اختصاصی آنها در پایان سال تحصیلی نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی و رشته تحصیلی نقش معنادار در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارند، درحالیکه تحصیلات و شغل پدر نمیتوانند بهطور معنادار پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند. همچنین مشاهده شد که خودکارآمدی و شغل مادر پیشبینیکنندههای معناداری از پیشرفت تحصیلی این دانشآموزان هستند.
Social-cognitive theories on motivation and academic achievement emphasize the interactive effects of Personal and contextual variables on the students' academic achievement. The main purpose of the present study was to investigate the predictive role of self- efficacy and socio-economic status as two important personal and contextual variables on student's academic achievement. 500 stuents were selected from among humanities and mathematics females students from Tehran high Schools. Subscales measuring, self- efficacy in the Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) were used (Pintrich & De Groot1994). Parents' Job, income and education were considered as indices of socio-economic status of students. The average of students' grade in five specific courses at the end of academic year was considered as index of student's academic achievement. Data was analyzed using confirmatory and exploratory factor analyses, cronbach's alpha coefficient and hierarchical regression analysis. Results indicated that students' self-efficacy and discipline has a significant effect on predicting Student's academic achievement. Father's job and education and mothers' education could not predict the student's academic achievement. Mother's job significantly predicted student's academic achievement.