چکیده:
چکیده استفاده از تلفن همراه در زندگی اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان گسترش روز افزونی پیدا کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسیتی در انگیزش، میزان و نوع استفاده از تلفن همراه در دانشجویان بود. نمونه پژوهش شامل 300 نفر (150 زن، 150 مرد) از دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته با عنوان پرسشنامه انگیزش برای استفاده از تلفن همراه (MMUI) بود که سوال-هایی را در رابطه با ویژگیهای جمعیتشناختی، انگیزه، نوع و میزان استفاده از تلفن همراه در دانشجویان مطرح میکرد. یافتهها نشاندهنده وجود تفاوتهای جنسیتی معنادار از نظر انگیزش و نوع استفاده از امکانات تلفن همراه در دانشجویان بود. همچنین مشاهده شد بین وضعیت تاهل، تحصیلات والدین و میزان استفاده از تلفن همراه رابطه معنادار وجود دارد. با این حال، بین جنسیت و میزان استفاده از تلفن همراه رابطه معنادار مشاهده نشد. این یافتهها حاکی از این است که الگوهای استفاده از تلفن همراه مانند الگوهای استفاده از سایر رسانهها و فناوریها از جمله اینترنت، کامپیوتر، لپ تاپ و موارد دیگر در زنان و مردان متفاوت است.
Abstract
Use of mobile technology has increased dramatically among different people including university students. The main purpose of the present study was to investigate gender differences in motivation, type and rate of mobile use in students considering socio- cultural and educational factors. 300 students were selected among students attending Isfahan University. Research instruments included a researcher made questionnaire (Motivation for Mobile Phone Usage Inventory, MMUI) which included questions regarding motivation, demographic questions, the type and rate of mobile use among students. Results indicated significant differences among students in terms of the type of mobile use. There were also significant correlations between marital status and parents’ educational level with the rate of mobile use. There was no significant correlation between gender and the rate of mobile use among students. Results of the present study is in line with other research investigating different media and technologies such as computer, Internet, laptop, etc. which show gender differences in the pattern of use of these media.