چکیده:
اخیرا پژوهشگران حوزه شناختی به بررسی فرایندهای درگیر در ذهنخوانی و محدودیتهای ذهنخوانی خودکار، توجه بیشتری نشان دادهاند. دیدگاهگیری بصری به عنوان بخشی از ذهنخوانی در این پژوهش مورد توجه قرار گرفت. پژوهش حاضر، با هدف مشخص کردن تاثیر کیفیت و کمیت دیدگاه دیگران در دیدگاهگیری بصری انجام شد. به این منظور 42 آزمودنی مرد انتخاب و به دو گروه آزمایشی 21 نفره تخصیص داده شدند. سپس به وسیله ابزار دیدگاه گیری بصری مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثرات اصلی نوع قضاوت، کیفیت دیدگاه و تعامل این دو معنادار است. به این معنا که شرکت کنندگان دیدگاه خود را سریعتر از دیدگاه دیگری و موقعیت دیدگاه مساوی را سریعتر از موقعیت دیدگاه ناقص و مشابه قضاوت کردند. در حوزه محاسبه دیدگاه، نتایج نشان داد که دیدگاه دیگری اگرچه بیربط باشد، به صورت خودکار محاسبه میشود و این خودکاربودن به واسطه تعداد افراد محدود نشده است. هم چنین برخلاف انتظار، دیدگاهگیری در موقعیت دیدگاه مساوی سریعتر از موقعیت دیدگاه مشابه صورت گرفت. این یافته، چالشهایی را برای فرضیه شبیه سازی، که در آن فرض میشود فرد ابتدا دیدگاه خود را به صورت شهودی درک میکند و سپس به واسطه تعدیل دیدگاه خود پی به دیدگاه دیگری میبرد، به همراه دارد.
For some time researchers have focused on processes involved in mind-reading investigation the limitations in what is called automatic mind reading. As a part of mind-reading, visual perspective taking formed the base in the present study. The study was performed to determining the impact of quality and quantity of others’ perspective on visual perspective taking. For this purpose, 42 participants were selected, and then assigned to two groups randomly. The participants were examined by Visual Perspective Taking Instrument (VPTI). Results showed that the main effects of judgment type, quality perspective and their interactions were significant. This means that participants’ perspectives were judged faster that others’ perspectives and that equal positioning was perceived faster than incomplete and identical positioning. In computing perspective area, results showed that others’ perspectives were being computed automatically, albeit in an irrelevant manner. This automaticity is not limited by perspective quantity. An unexpected result was that judgment about others’ perspective in equal positioning was faster than indifferent positioning. These results to some extent challenge the simulation theory.