چکیده:
با افزایش مالکیت وسیله نقلیه و سهم استفاده از آن در سفرهای شهری و عدم فرهنگ سازی و ایجاد ساختارهای متناسب حمل و نقل همگانی به منظور کاهش تقاضای سفر وسایل نقلیه شخصی، باعث شده تا مشکلات مربوط به تأمین پارکینگ به گونههای مختلف نمایان شود. در این پژوهش تلاش شد، مدلی برای برآورد حداقل تقاضای پارکینگ ارایه شود. در پایان مدل پیشنهادی بر روی دادههای منطقه 13 شهرداری تهران پیاده شد. برای نیل به این هدف اقدام به برآورد حداقل پارکینگ مورد نیاز بر مبنای نوع فعالیت و کاربری اراضی شهری، گردآوری اطلاعات و پیاده سازی این روش در محیط سیتم اطلاعات جغرافیایی صورت گرفت. روش مورد نظر در این پژوهش بر پایه استاندارد نرخ سفر سازی (Trip Generation) موسسه مهندسی حمل و نقل ایالات متحده امریکا بوده است. یافتهها و خروجی این مدل که در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی تحلیل شده است، به صورت نقشه و جدول ارایه شد. یافتههای این پژوهش مشخص نمود که مجموع حداقل تقاضا پارکینگ در کل منطقه 85465 فای پارک است. در پایان با توجه به نیاز مبرم به تامین پارکینگ در منطقه برای ساماندهی ترافیکی پیشنهاد شد، پژوهشی برای مکانیابی پارکینگ طبقاتی که از جمله اهداف مطالعات پارکینگ است، انجام شود.
By increasing ownership of the vehicle, its contribution to urban travel and the lack of culture, and the creation of appropriate public transportation structures to reduce the demand for privately-owned vehicles, caused parking problems related to the provision of various species appear. In this research, we tried to provide a model for estimating the minimum demand for parking. At the end, the proposed model implemented on the District 13 of Tehran Municipality. In order to achieve this goal, we estimated the minimum parking demand based on the type of urban land use and utilization, information gathering and implementation of this method in the geographical information system environment. The method used in this study was based on the Trip Generation standard of the United States Institute of Transportation Engineering. The findings and output of this model in the GIS environment analyzed in the form of maps and tables provided. The findings of this study showed that the total minimum demand for parking in the entire district is 85465 point Park. At the end, due to the urgent need to provide parking in the district for traffic management, proposed a research to locate class parking.
خلاصه ماشینی:
ارايه مدلي براي بررسي و تعيين حداقل تقاضاي پارکينگ در بستر سامانه اطلاعات جغرافيايي (مطالعه موردي: منطقه ١٣ شهرداري شهر تهران ) مصطفي خزايي دکتري جغرافيا و برنامه ريزي شهري، دانشگاه شهيد بهشتي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٢/١٤ تاريخ پذيرش :١٣٩٨/٠٢/٣٠ چکيده : با افزايش مالکيت وسيله نقليه و سهم استفاده از آن در سفرهاي شهري و عدم فرهنگ سازي و ايجاد ساختارهاي متناسب حمل و نقل همگاني به منظور کاهش تقاضاي سفر وسايل نقليه شخصي، باعث شده تا مشکلات مربوط به تأمين پارکينگ به گونه هاي مختلف نمايان شود.
جدول ١: پژوهش هاي صورت گرفته در کشورهاي ديگر (رجوع شود به تصویر صفحه) مکان هايپر تردد، نرخ توليد و تقاضاي پارک را در شهر "چانگيان "٤ چين مورد بررسي قرار داده ١car ownership ٢McShane and Roger ٣Kligman ٤Changyang 386 (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢: پژوهش هاي داخلي (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢- مواد و روش ها ١-٢ منطقه مورد مطالعه (منطقه ١٣ شهرداري شهر تهران ) منطقه ١٣ شهرداري شهر تهران با وسعتي معادل ١٥٢١/٩٢ هکتار داراي ظرفيت جمعيت پذيري بالغ بر ٣٢٤٥٠٠ نفر ميباشد که حدود ٢/٣ درصد از مساحت کل تهران را در برگرفته است ، از اين ميزان ٩٣٠ هکتار به بافت شهري و مابقي اراضي نظامي، صنايع ، حريم و ...
از اينرو در اين پژوهش براي تعيين ميزان حداقل تقاضاي پارکينگ براي کاربري مسکوني از جدول هاي مربوط به ضوابط پارکينگ (بند ١٢ ضوابط و مقررات طرح تفصيلي يکپارچه شهر تهران ، مصوب ١٣٩٥گل ، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران ) استفاده شده است (جدول ٣).
جدول ٣: پارکينگ هاي مورد نياز واحدهاي مسکوني در زير پهنه ي سکونت (رجوع شود به تصویر صفحه) در همين ارتباط براي محاسبه تعداد تقاضاي پارکينگ از رابطه ١ (٢٠١٠ ,Kefei) بر پايه گزارش ITE ويرايش ٨ استفاده شده است .