چکیده:
هدف این پژوهش، مطالعه وضعیت گردشگری روستایی در دهستان الوند غربی استان همدان و ارائه راهبردهای توسعه آن میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمهساختارمند با کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بهرهگرفته شده است و از تکنیک SWOT جهت تدوین راهبردهای توسعه استفاده شد که به این منظور اولویتبندی برحسب اهمیت نظرات هرکدام از مشارکتکنندگان، ضریب اهمیتی بین صفرتا یک برای آنها لحاظ شده است. این تکنیک بر اساس تجزیهوتحلیل کیفی عمل میکند. در این تحقیق برای برنامهریزی و تدوین راهبردهای کارآمدتر پس از مراحل انجام دادهشده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک QSPM بهره برده شد. نتایج تحلیل SWOTنشان میدهد که منطقه موردنظر در وضعیت تهاجمی (SO) قرار دارد و راهبردهای مقتضی باید در این حیطه باشد و بعد آن به ترتیب میتوان راهبردهای رقابتی (ST)، تدافعی (WT) در آخر نیز راهبردهای محافظهکارانه (WO) را اعمال نمود. همچنین اولویتبندی بر اساس ماتریسQSPMنشان داد که راهبردهایی که میتوانند در اولویت قرار بگیرند، به ترتیب اهمیت عبارتاند از: راهبردهای S01- ST1- WT1- WO1-ST2- S02- S03.
the purpose of this research is to study the rural tourism situation in the western Alvand rural district of Hamedan province and present its development strategies. Semi-structured interview with experts from Cultural Heritage and Tourism Organization has been used for data collection. SWOT technique has been used to develop development strategies. To prioritize according to the importance of each participant's views, the coefficient of importance between zero and one is considered for them. This technique operates on the basis of qualitative analysis. In this research, the QSPM strategic planning matrix was used to plan and formulate more effective strategies following the steps taken. The results of the SWOT analysis indicate that the area in question is invasive (SO) and appropriate strategies should be in this area, and then, competitive strategies (ST), defensive (WT) strategies can be applied in the end, also conservative (WO) strategies. Also, QSPM matrix-based prioritization showed that the strategies that can be prioritized in order of importance are S01-ST1-WT1-WO1-ST2-S02-S03 strategies.
خلاصه ماشینی:
گرد شگري رو ستايي سبب ر شد اقتصادي، ايجاد تنوع و ثبات در اشتغال ، پويايي تجارت و صنايع مي شود (پاپلييزدي و سقايي، ١٣٨٥) به طوري که ميتوان از آن به عنوان محرک اقتصادي در جوامع روستايي نام برد(٢٠٠٥,Kim) , همچنين اين صنعت ميتواند در رونق صنايع د ستي رو ستا، حمل ونقل رو ستايي و منبع قابل توجهي جهت ک سب درآمدهاي ارزي (مشيري و همکاران ، ١٣٩٠)، توانمندسازي مردم محلي و تنوع بخشي به رشد اقتصادي (سيد علي پور و همکاران ، ١٣٨٩) و ايجاد فرصت هاي اشتغال براي مردم روستاها در ارتباط با ساير بخش هاي اقتصادي ايفاي نقش کند (شريف زاده ، ١٣٨٧).
نتايج حاصـــل از مطالعات ميداني، مدل هاي تحليلي و تجزيه وتحليل هاي تجربي در منطقه موردمطالعه بيانگر اين واقعيت ا ست که با توجه به توان ها و ا ستعدادهاي بالقوه گرد شگري منطقه ، مي تواند به يک عامل توسعه درون زا تبديل شود که خود نياز به برنامه ريزي جامع براي بازنمايي نقاط قوت ، تقويت فرصت و مقابله با تهديدات و ضعف ها را ضرورت مي بخشد صفري (١٣٩١) در مقال هاي با عنوان توسعه گردشگري آذربايجان شرقي با استفاده از مدل SWOT(مطالعه موردي کري دور گردشگري تبريز - جلفا) به بررسي ظرفيت هاي گردشگري در بخش هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي اين محور مي پردازد و اشاره مي کند که اين کريدور شامل دو محور تبريز- پيام و تبريز جلفاست .
موحد و همکاران (١٣٩٢) هدف از خود را تحقيق بررسي نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدهاي پيش روي اکو توريسم استان کردستان و ارائه راهبردهايي براي توسعه پايدار آن برمي شــمرد و بر اساس نتايج تحقيق در ماتريس ارزيابي عوامل داخليQSPM ضعف و قوت ، جمع نمره محاسبه شده ٢/٤٣ ميباشد که اين امر نشان مي دهد نقاط قوت از نقاط ضعف کمتر است .